Väite 1: Amos Rexin suosio uhkaa Kiasmaa ja Ateneumia.

"Ei pidä paikkaansa, päinvastoin. Olen iloinen uudesta taidemuseokumppanista. Jo nyt on voinut huomata, että Amos Rex ja sen pitkät jonot ovat kasvattaneet myös Kiasman kävijämääriä. Moni jonottamiseen kyllästynyt on tullut Kiasmaan ja saattanut ostaa Museokortin samalla. Ateneumin ohjelmisto taas on erityyppistä kuin mihin Amos Rex profiloituu. Meillä ei ole kilpailuasetelmaa, vaan hyvä kumppanuus. Voimme hyödyntää sitä, että ihmiset ovat ylipäätään liikkeellä."

Väite 2: Taidemuseoiden välinen kilpailu lisää tarvetta markkinointiin.

"Osuvaan markkinointiin on aina tarvetta. Museoissa esitettävät sisällöt pitää paketoida niin, että ne kohtaavat katsojat. Markkinoinnin merkitys on suuri, mutta kasvaako se siitä, että olisi kilpailua? Ei varsinaisesti. Museot ymmärtävät ilman kilpailuakin markkinoinnin merkityksen ja sen, että ilman yleisöjä työmme olisi turhaa."

Väite 3: Taidemuseot eivät voi yksin houkutella isoja väkimassoja. Ne tarvitsevat tähän kaupallisia kumppaneita.

"Tässä on semanttinen virhe. Tarvitsemme sponsoreita ja suoria tukijoita, koska toimimme taloudellisten lainalaisuuksien alaisuudessa, kuten muut instituutiot. Se tarve tulee sisäisistä rakenteista ja siitä, miten taloutemme rakentuu. Avautuminen muille yhteiskunnan alueille on tärkeää, koska olemme muiden isojen toimijoiden ohella yhteiskunnallisia vaikuttajia. Meidän täytyy toimia yhdessä, koska niin voimme edistää kulttuuria, taidetta ja jopa taloutta."

Väite 4: Kulttuuritoimijat keskittyvät Helsingin kantakaupunkiin, mikä näivettää maakuntien tarjontaa.

"Pääkaupungit vetävät kulttuurilaitoksia omaan piiriinsä, mutta se tuskin pitää paikkaansa, että tämä näivettäisi muita. Enemmän se on kiinni siitä, millaisella profiililla ja draivilla eri kaupunkien museoita viedään eteenpäin. Museoilla on erilaisia rahoitus- ja tukijärjestelmiä, jotka toimivat eri tavoin riippuen siitä, missä kukin kulttuurilaitos on. Pienemmillä paikkakunnilla omat kaupungit tukevat kulttuuria. Myös aluetaidemuseojärjestelmä takaa jonkin verran museoiden elinvoimaisuutta. Pääkaupunkiseudun museoiden merkitys voi olla painavampi. Meillä on myös velvoite esimerkiksi kansainvälisyyteen."

Väite 5: Museokortti on pelastanut Suomen taidekentän.

"Museokortti on tuonut valtavan lisän taidekentälle. Sen avulla yleisö voi poiketa helpommin museoon eikä joka kerta tarvitse miettiä sitä, kuinka paljon rahaa yhdellä käynnillä kuluu. Museokortin kanssa voi tulla täysin rauhassa katsomaan vain yhtä teosta. Se antaa mahdollisuuksia keskittymiseen ja valintoihin – kerralla ei tarvitse kiertää koko museota hiki hatussa. Museokortti on pelastanut yleisöjen mahdollisuudet vierailla museoissa."

Artikkeli on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehden numerossa 19/2018.