Mukana hankkeessa on alkuvaiheessa 17 kirjastoa ympäri Suomea. Ensimmäiset grillit tulevat lainattaviksi 8.6. alkaen.

Kyseessä on piknikgrilli, jonka saa lainattua kirjastosta mukaansa kantokassissa valmistajan ohjeet mukana. Piknikgrillin saa lainaksi kantokassissa, jossa on myös grilliharja sekä käyttö- ja turvallisuusohjeet. Hiilet tulee hankkia itse.

Atrian markkinointipäällikkö Elina Vuolle kertoo, että hankkeen keskeinen tavoite on helpottaa suomalaisten grillaamista ja kehittää samalla suomalaista ruokakulttuuria. Grillaaminen yhdistetään Vuolteen mukaan helposti pientaloalueen pihoille ja kesämökille. Tämä ei kuitenkaan ole koko totuus.

”Tänä päivänä ihmiset asuvat enemmän kaupungissa, ja siellä grillaaminen on usein haastavampaa. Grillaus on suomalaisille rakas ja suosittu tapa tehdä ruokaa. Haluamme mahdollistaa tämän laajemmin kaikille suomalaisille”, Vuolle sanoo M&M:lle.

Atria on aiempina vuosina järjestänyt puistogrillaustapahtumia, joissa kävijät ovat saaneet lainata pallogrillejä. Tapahtumat ovat Vuolteen mukaan poikineet suuren määrän positiivista palautetta ja toimineet myös kimmokkeena ja oivalluksena nyt toteutettavalle hankkeelle.

”Jo kevään korvilla olemme saaneet useampia kyselyjä, koska pääsee jälleen puistoon grillaamaan. Tämä havainto on kertonut meille, että kysyntää on. Mahdollisuus grillata houkuttaa myös lukuisia sellaisia ihmisiä, jotka eivät omista grilliä”, Vuolle taustoittaa M&M:lle.

Noin 10 prosenttia suomalaisista grillailee ympäri vuoden

Kirjastoista seitsemän sijaitsee Helsingissä ja kaksi Kirkkonummella, Masalassa sekä Veikkolassa. Lainagrillejä saa lisäksi mukaansa Joensuun, Keravan, Keuruun, Nurmon, Peräseinäjoen, Seinäjoen sekä Ylistaron kirjastoista.

Atrian lahjoittamat grillit saa kirjastoista lainaan samaan tapaan kuin muutkin käyttöesineet. Grillin saatavuus kannattaa varmistaa ennen lainaamista omasta kirjastosta.

Yksi grillejä lainaavista kirjastoista on Kallion kirjasto. Kirjastonjohtaja Erna Marttila toteaa kirjaston henkilökunnan olevan erittäin ilahtuneita mahdollisuudesta ottaa myös piknikgrilli mukaan lainavalikoimaan. Samalla voidaan yhdistää useita aktiviteetteja: ruoanlaitto, ulkoilu ja kirjallisuus.

”Mikäpä olisi mukavampi tapa viettää kesäpäivää kuin hyvästä lukemisesta ja grilliherkuista nauttiminen”, Marttila kiteyttää.

Kampanjan pääpaino on sosiaalisen median kanavissa. Atria kertoo lainagrilleistä omilla Facebook- ja Instagram-tileillään.

Lainausmahdollisuus jatkuu Vuolteen mukaan ainakin kuluvan kesän yli. Mikäli kaikki etenee ennakoidusti, lainagrillistä tulee melko suurella todennäköisyydellä pidempiaikainen ilmiö.

”Tekemämme tutkimuksen mukaan noin 10 prosenttia suomalaisista grillailee ympäri vuoden. Mikäli konsepti otetaan suosiolla vastaan, on aivan hyvin mahdollista, että jatkamme myös kesän jälkeen#”, Vuolle lupaa.

Hanke on yksi osa Atrian kesäkauden markkinointikokonaisuutta, joka on vuoden pääsesonki.

”Grillauskausi ja kesä ovat meille vuoden tärkeintä aikaa. Näin ollen investoimme myös markkinointiin merkittävästi. Tarkkoja summia emme kuitenkaan kommentoi”, Vuolle sanoo.