Saksalainen autovalmistaja Audi on julkaissut Twitterissä kolmeosaisen anteeksipyynnön yhtiön virallisella tilillä julkaisemaa mainoskuvaa. Asiasta uutisoivat muun muassa AdWeek sekä BBC.

Uuden Audi RS 4 Avantin mainoskuvassa näkyy pieni lapsi syömässä huolettomasti banaania auton konepellin edessä. Saateteksti alkuperäisessä tviitissä kuuluu ”Anna sydämesi lyödä nopeammin, joka suhteessa”.

Mainos on herättänyt Twitterissä hämmennystä ja suuttumusta. Kriitikoiden mielestä kuva voi viestiä huolettomasta suhtautumisesta auto-onnettomuuksiin, joissa on osallisena lapsia.

”Tämä on pelottava kuva, joka vain todistaa, että tällaiset isot nopeasti kiihtyvät koneet ovat vaaraksi lapsillemme ja eri yhteiskunnille, eivätkä kuulu samoille kadunvarsille lasten kanssa. Saan vatsaväänteitä pelkästään sitä (kuvaa) katsoessani”, kirjoittaa kuvaa kommentoinut Twitter-käyttäjä Kadri Soova.

Toisten mielestä kuva yhdistettynä saatetekstiin puolestaan seksualisoi pienen lapsen. Tytön käyttämän asun sekä hänen nauttimansa banaanin voi joidenkin mielestä nähdä tarkoitushakuisina.

Twitterissä julkaisemassaan anteeksipyynnössä Audi kertoo olevansa pahoillaan kuvan aiheuttamasta mielipahasta ja selvittävänsä, kuinka kyseinen kampanja on syntynyt.

”Pyydämme vilpittömästi anteeksi tätä arkaluontoista kuvaa ja varmistamme, ettei sitä käytetä tulevaisuudessa. Tutkimme heti myös sisäisesti, kuinka tämä kampanja on luotu ja selvitämme, ovatko valvontamekanismit mahdollisestri pettäneet tässä tapauksessa”, autobrändi viestittää.

Kaikki käyttäjät eivät kuitenkaan ole pahoittaneet mieltään kuvasta ja postauksesta. Joidenkin näkemyksen mukaan kyse on vain viattomasta kuvasta, jossa pieni tyttö syö banaania auton edustalla.

Mainoksen ajatuksena on Audin mukaan ollut symboloida lapsen kautta auton turvallisia ominaisuuksia ja samanaikaisesti viestittää kuvan rennolla asenteella, kuinka autolla ajaminen on hauskaa ja vaivatonta.