Ensimmäinen torniasuintalo Majakka Helsingin Kalasatamassa valmistuu lokakuussa. Rakennuttaja SRV esitteli medialle pari viikkoa sitten paitsi yläkerrosten näköaloja ennen kaikkea palveluita, joita tornikodinostajille tarjotaan.

Lista onkin pitkä. On amerikkalaistyyppinen aulapalvelu, joka vastaanottaa vieraat ja paketit. On mahdollisuus kotisiivoukseen. On handyman, joka tekee kodin huolto- ja asennustöitä. Ruokaostokset voi tilata suoraan kotiin. Lähetti tuo ja noutaa paketit. Alakerrassa on myös SmartPost. Pyykit saa pesetettyä ja puhtaat noudettua aulasta. Parturi-kampaajan voi tilata kotikäynnille, pikameikkikin onnistuu. Suutari noutaa rikkinäiset kengät kotoa. Kukat kastellaan matkan aikana, koirat ulkoilutetaan pyydettäessä. Hissin voi tilata jo kotoa (talossa on 35 kerrosta), aulassa on digitaaliset infonäytöt.

Lisäksi asukkailla on tavallista merkittävämmät yhteistilat: kuntosali, vierashuone, näköalasauna, iso näköalaterassi 33. kerroksessa sekä ”klubitilat”, joissa voi järjestää juhlia ja illanviettoja. Sähköpyöriä on myös, ja aulapalvelusta voi lainata esimerkiksi poraa.

Aulapalvelua kokeillaan kaksi vuotta ilmaiseksi

Palvelukehityksen projektipäällikkö Lotta Toivonen SRV:ltä kertoi heidän laskeneen Tilastokeskuksen ajankäyttötutkimuksen pohjalta, että asumalla Majakassa ja käyttämällä tarjolla olevia palveluita ihminen säästää 61 minuuttia päivässä ”fiksumpaan elämiseen”.

”Se tarkoittaa seitsemän tuntia viikossa!”

Ilmaista tämä kaikki ei tietenkään ole. Osa palveluista maksetaan jo korkeissa neliöhinnoissa, osa vastikkeessa ja lähettipalvelun ja suutarin kaltaiset lisäpalvelut erikseen. Iltavaraus klubitilaan maksaa 120 euroa sisältäen loppusiivouksen.

Toivosen mukaan esimerkiksi kotisiivousta Lassila & Tikanoja ltapystytään tarjoamaan kilpailukykyiseen hintaan skaalaedun vuoksi: siivottavia koteja on yhdessä ryppäässä paljon, ja matkakulut säästyvät.

Aulapalvelu eli ”Tornitiimi” on asukkaille kaksi vuotta ilmainen. Toivosen mukaan se on kokeilu, ja konseptia kehitetään. Mikäli asukkaat päättävät kahden vuoden jälkeen jatkaa aulapalvelua, sen hinnaksi vastikkeeseen tulee noin 70 senttiä per asuinneliö.

Pitempiaikaista hotellimajoitusta

Toivonen käytti esittelyssään termiä Asuminen as a Service.

Loppuliitteen as a Service voi laittaa jo melkein mihin tahansa maailman asiaan. Software as a Service ja Mobility as a Service ovat jo tuttua kauraa, mutta asumiseenkin loppurimssu liittyy nyt monilla alan toimijoilla.

Kiinteistösijoitusyhtiö NREP :n sijoitusjohtaja Jani Nokkanen käyttää muotoilua Space as a Service. NREP avaa Helsinkiin lokakuussa kaksi hotellia, jotka tarjoavat myös pidempiaikaista majoitusta viikoiksi tai kuukausiksi ja panostavat asiakkaille tarjottuihin palveluihin.

”Jos asuu kaksi viikkoa tällaisessa midterm-majoituksessa, haluaa kalustetut, ilmastoidut tilat, siivoukset, alakerrassa brekkarit, lounget, aulapalvelut”, Nokkanen luettelee.

”Nettikaupasta voi tilata tavarat, eikä tarvitse itse olla paikalla vaan aulapalvelu ottaa ne vastaan ja pistää jääkaappiin, jos se on safkaa. Tilaa on jonkun verran, mutta jos haluaa pitää pippalot, voi ottaa yhteistilan ja yhteiskeittiön käyttöön tai varata saunan ja jacuzzin.”

Toinen NREP:n hotelleista eli Noli Studioista tulee Helsingin Kurviin, vanhaan vakuutusyhtiö Kansan pääkonttoriin. Sen alakerrassa on Lidl, ja tulossa on myös ravintola, hintaan kuuluva kuntosali ja saunaosasto. Huoneen hintaan kuuluu netti, vesi, sähköt ja siivous.

”On kohderyhmä, jolle tämä on kiinnostava. Tämä on kaupungin sykkeessä, bussi- ja metrolinjat ja kaikki menopaikat ovat siinä vieressä. Hinta pystytään puristamaan järkeväksi.”

Huoneita voi jo varata. Pienimpien, 15–17 neliöisten ministudioiden kuukausihinta on alkaen noin 1200 euroa, mutta jos viipyy majoituksessaan vaikkapa puoli vuotta, hinta laskee noin 800 euroon.

Nokkasen mukaan konseptissa yhdistyy kaksikin trendiä. Paitsi että ihmiset ovat entistä valmiimpia maksamaan palveluista ja elämyksistä, he myös mieluusti jakavat tavaroita muiden kanssa. Hän korostaa, että tämä ei sovi kaikille. Ennen kaikkea Noli Studios tähtää nuorempien ikäluokkien palvelemiseen.

”Kun kysyt kaksikymppisiltä, mukavuus ja helppous ovat oleellisia. Ei se, että omistaa jotakin. Ehkä se on minun ikäluokkani haave, että kaikki tämä pitää olla omakotitalossa, mutta se ei ole tämän porukan haave.”

Lotta Toivosen mukaan SRV:llä ei ollut tornitalojen palvelukonseptia luodessaan juurikaan kotimaisia esikuvia, enemmänkin mallia haettiin Manhattanilta. Esimerkiksi aulapalvelut asuintalossa ovat suomalaisille tuttuja lähinnä elokuvista. Toivonen mainitsee ilmeisen syyn tälle: ”Suomessa on niin korkeat työvoimakustannukset.”

Jani Nokkanen uskoo, että suomalainen palvelukulttuuri on muuttumassa.

"Katso Tukholmaa tai Lontoota, jotka ovat meitä 5, 10, 20 vuotta edellä. Aina sanotaan, että Suomi on erilainen. No ei se ole.”