Myytäviä autoja tutkiskellaan verkossa ympäri vuorokauden, mutta etenkin työajalla, kertoo autoliikeketju Jarmo Rinta-Jouppi. Viikkotasolla, päivästä riippumatta, autoja katseltiin yleisimmin kello 13 aikoihin. Ajankohta korostuu arkipäivinä, etenkin tiistaina ja keskiviikkona.

Tiedot selviävät autoliikeketju J. Rinta-Joupin verkkosivujen kävijätilastosta eli ne koskevat rintajouppi.fi-sivuja.

Yksittäisenä ajankohtana suosituin aika autojen katseluun on tiistaisin kello 17. Vähiten autoja katseltiin sunnuntaisin aamuyöllä neljältä.

”Siinä missä maanantaina aloitetaan arki jalat maassa, niin tiistaina alkaa ihminen jo unelmoida ruokatunnin lomassa. Viikonloppuiltaisin vietetään aikaa läheisten kanssa ja ollaan siinä hetkessä ja tilassa tyytyväisiä, eikä mieli haikaile minnekään muualle”, kuvaa toimitusjohtaja Juha Rinta-Jouppi tiedotteessa.

J. Rinta-Joupin tilastot alkavat tammikuun 1. päivästä ja jatkuvat joulukuun 15. päivään.

”Alimmillaan autoja verkossa selaavia henkilöitä oli viime tammikuusta tämän joulukuun puolenväliin jopa joitain satoja joka ikinen tunti”, myyntijohtaja Markku Ala-Hakuni sanoo. Vilkkaimpina aikoina kävijöitä on tuhansia, mutta tarkemmin hän ei lukua avaa.

Ala-Hakunin mukaan verkon kävijämäärät korreloivat suoraan sen kanssa, miten paljon yritys saa sähköisiä tiedusteluita autoista.

Erikoisautoja katsellaan enemmän kuin ostetaan

Erikoisautot saavat sivulla keskimääräistä enemmän klikkejä ja huomioita, ja niitä katsellaan suhteessa myyntiin huomattavan paljon.

”Se ehkä osoittaa jonkin asteista haaveilua tai kiinnostusta niitä kohtaan, vaikkei niitä ehkä olla juuri hankkimassa”, Ala-Hakuni kertoo.

Rintajouppi.fi-sivujen liikenteestä alle 24-vuotiaita käyttäjiä oli noin kuusi prosenttia. Yli 55-vuotiaita taas oli noin 23 prosenttia.

Ala-Hakunin mukaan tämä oli toisaalta odotettua, sillä vanhemmalla väellä on usein ylimääräisiä säästöjä helpottamaan auton hankintaan.

”Monelle nuorelle aikuiselle oma auto tulee ajankohtaiseksi vasta kun opinnot ovat ohi ja elämä aikuisena todella alkaa, hankitaan tasainen palkkatulo, ura ja perhe”, Ala-Hakuni sanoo.

J. Rinta-Jouppi myy vuosittain yli 17 000 ajoneuvoa. Sillä on 15 toimipistettä kymmenellä paikkakunnalla.