Vuoden Toimisto 2018

Sanna Pekkonen 9.2.2018 10:39 päivitetty 9.2.2018 16:15

"Automaatio ei tapa luovuutta, vaan varovaisuus" – Vuoden toimisto -panelistit pohtivat luovuuden ja teknologian suhdetta

Antti Nikkanen
Hanna-Mari Parkkinen Accenturelta, Tomi Wirtanen Elisalta, Tuomas Kurki Dentsu Aegis Networkistä, Ann-Mari Hämäläinen Valiolta ja Hannu Laakso Pauligilta. Juontamassa Kati Haapakoski ja Sebastian Rejman.

Miten käy luovuuden, kun markkinoinnin automaation käyttö yleistyy? Tämä oli yksi kysymys, josta keskusteltiin Vuoden toimisto -gaalassa torstaina.

Dentsu Aegis Networkin kaupallinen johtaja Tuomas Kurki ei usko, että markkinoinnin automaatio söisi luovuuden.

"Pidän kiirettä vakavampana uhkana. Työhön käytetty aika ja työn laatu kulkeva käsi kädessä", Kurki totesi.

Myös Elisan markkinointijohtajan Tomi Wirtasen mielestä luovuutta uhkaavat muut asiat kuin teknologia:

"Markkinoinnin automaatio ei tapa luovuutta, vaan ihmisten varovaisuus."

Wirtasen mielestä laadun ja luovuuden takaamiseksi markkinoinnissa on koko ajan venytettävä tekemistä ja vietävä osaamista eteenpäin.

"Se on vähän kuin lihaksen treenaamista: se on jännitettävä äärirajoille, jotta se kehittyy", sanoi Wirtanen.

Wirtasen mielestä teknologian kanssa olisi myös hyvä muistaa aina päämäärä, joka markkinoinnilla on.

"Esimerkiksi personointia kannattaa tehdä, kun se on järkevää, mutta joskus vähän liian helposti lähdetään kaikkeen hypeen mukaan."

Valion markkinointi- ja viestintäjohtaja Ann-Mari Hämäläinen muistutti, että onnistuneessa markkinoinnissa pätevät samat säännöt kuin ennenkin:

"Markkinoinnin automatisoituessakin sisältö ratkaisee. Sen on oltava kiinnostavaa."

Hämäläisen mielestä tärkeää on, että kohderyhmää sekä sen arvoja ja suhdetta brändiin ymmärretään, jotta markkinointia osataan tehdä oikein.

Paulig Kahvin markkinointijohtaja Hannu Laakso komppasi:

"On yhdisteltävä kiinnostavalla tavalla eri näkökulmia. Jos se menetetään, menetetään luovuus."

Accenture Interctiven johtaja Hanna-Mari Parkkinen muistuttaa, että teknologia antaa työkalut ihmisten tavoittamiseen, muttei määrää tekemistä. Luovuuden kannalta se voi olla hyvä asia.

"Teknologia vapauttaa aikaa, kun menee vähemmän aikaa siihen, että tavoitetaan ihmisiä", Parkkinen totesi.

Korjaus 9.2.2018 kello 16.15: Korjattu Accenture Interactiven kirjoitusasu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö