Arvuuttelun siitä, maksavatko veronalennukset itse itsensä lisääntyneen toimeliaisuuden kautta voi ainakin autoveron osalta lopettaa. Näyttää maksavan, vieläpä runsaskätisesti. Autokaupan verokertymä ylittää tänä vuonna selvästi budjetoidun.

Pian vuoden takaisten - pakon edessä tehtyjen - veronalennusten siivittämänä autokauppa tekee nyt parasta myyntivuottaan kymmeneen vuoteen, vaikka jääkin vielä selvästi 1980-luvun loppuvuosien huippuluvuista. Silloin markkinat paisuivat velkarahan tarjonnan lisäännyttyä jokseenkin hallitsemattomasti.

Nyt kauppa kasvaa terveellä pohjalla: autot ovat halvempia ja tarjonta sekä kilpailu ovat lisääntyneet.

Tuoreiden tietojen mukaan myös käytettyinä maahantuotujen autojen määrä on lisääntynyt ennakoitua nopeammin. Tästäkin syystä raha pyörii autokaupassa aikaisempaa vinhemmin.

Autoala rekrytoi parhaillaan yli tuhatta uutta työntekijää. Kauppa siis uskoo kasvun jatkuvan. Uudet työpaikat tulevat myynnin lisäksi pääasiassa jälkimarkkinointiin kuten huoltoon.

Sikäli kun Suomen autokanta alkaa nuortua, työt merkkihuolloissa lisääntyvät. Pysyväthän uudet autot tutkimusten mukaan reilut kolme vuotta jokseenkin poikkeuksetta merkkihuollon asiakkaina. Myös uusia talvirenkaita täytyy ostaa. Vakuutusyhtiöillekin piristyvä autokauppa on luovuustesti. Kilpailun kiristyessä autoon liittyvien uusien palveluiden markkinointi ja mainontakin lisääntyy.

Eniten markkinaosuutta ovat rohmunneet tänä vuonna ne merkit, jotka ovat pystyneet viimeistelemään kaupan uuden ajokin nopealla toimitusajalla. Viime vuosikymmenen hiljaisina vuosina varsinkin uutuusmallien kohdalla puolen vuoden toimitusajatkaan eivät olleet harvinaisia.

Suurimpia voittajia ovat olleet kaksi suurinta, Toyota ja keskolainen VV-Auto Volkswageneineen.

Vaikka kasvu ensi vuonna jatkuu, kilpailu kiristyy ainakin kolmesta syystä. Uusien autojen kauppa ja automerkit keskittyvät yhä harvempiin salkkuihin. Tänä vuonna Mitsubishi siirtyi jo Veho Groupin hoiviin. Saab päätyi heikosti menevän Opelin talliin, jossa on myös markkinatulokas Daewoo.

Keski-Euroopasta tuotujen käytettyjen autojen markkinaosuus on tänä vuonna noin neljännes koko potista. Kynnys auton ostoon ulkomailta madaltuu koko ajan ja tähän kotimaisen kaupan on pystyttävä vastaamaan.

Ensi vuoden markkinoita heiluttelevat myös merkittävät uutuudet, joista odotetuimpia ovat Volkswagen Golf sekä sen kilpailijat Opel Astra ja Mazda 3. Tämä tietää vanhemmille mallistoille jopa poikkeuksellisen kovaa puolustustaistoa.