Datavetoiseen markkinointiin erikoistunut Avaus Marketing Innovations on luopunut luovasta suunnittelusta. Toimiston toimitusjohtaja Emma Storbacka kertoo M&M:lle, että Avaus lopetti toiminnan virallisesti tammikuussa, mutta käytännössä toimisto ei ole tehnyt luovaa suunnittelua vuoteen. Storbackan mukaan toiminnasta luovuttiin puhtaasti strategisista syistä.

”Yksi Avauksen tärkeimpiä strategisia suuntauksia on ollut katsoa, mihin markkina on menossa. Yksi loppupäätelmä oli, että luova puoli on tärkeässä roolissa, mutta ei meidän tekemisemme ytimessä.”

”Luovan konseptoinnin tekijöitä on paljon ja kehittyneen datan ja teknisten kyvykkyyksien kehittäminen on meidän toimintamme ytimessä. Siinä haluamme olla maailman parhaita.”

Avaus aloitti luovan suunnittelun ja konseptoinnin vuonna 2015. Luovan työvoiman hankkimisen taustalla oli ajatus paremman asiakaskokemuksen kehittämisestä. Storbacka kertoo, että toiminta lähti käyntiin hyvin, mutta se oli irrallaan toimiston muusta tekemisestä.

”Luova liiketoiminta näyttää vähän erilaiselta, koska siellä ideat, konseptit ja pitchit tehdään etupainotteisesti. Konsultointimaailmassa pitää tietää ensin, että projektista maksetaan ja vasta sitten toteutetaan pidempiaikaisia strategisempia uusia kyvykkyyksiä tai tehdään operatiivisia projekteja. Pitchaukset ja ideointitoiminta soveltuvat huonosti meidän toimintamme rinnalle.”

”Asiakkaiden teknologinen kypsyys oli toinen syy. Kaikki ymmärtävät, että olisi hienoa, jos luovat konseptit ja teknologia voitaisiin yhdistää helposti. Nyt oli vielä liian aikaista näiden kahden asian yhdistämiselle. Markkina ei ollut vielä tarpeeksi kypsä.”

Nyt Avaus tekee luovaa suunnittelua strategisena yhteistyönä mainostoimisto 358:n kanssa. Kumppaneilla on tällä hetkellä yhteisenä asiakkaana muun muassa Lääkärit ilman rajoja -järjestö.

Viimeisimmässä vaiheessa Avauksen luovaa toimintaa vetivät Jari Ullakko ja Lars Busekist. Avauksen luovaksi johtajaksi viime vuonna valittu Lars Busekist on siirtynyt luovaksi johtajaksi mainostoimisto Bob the Robotiin.

Muun muassa markkinointiviestintätoimisto SEKillä työskennellyt Jari Ullakko aloitti Avauksella vuoden 2017 syyskuussa. Storbackan ei ole enää töissä toimistossa.

”Aika nopeasti olemme yhdessä todenneet, että tämä [luovan suunnittelun kehittäminen] ei ollut niin helppoa tällä hetkellä. He ovat siirtyneet muihin tehtäviin.”

Avaus-konserni teki viime vuonna 16,5 miljoonan euron liikevaihdon.