Markkinoinnin palvelukonserni Avidly on saanut yt-neuvottelunsa päätökseen. Neuvottelujen aloittamisesta ilmoitettiin kolme viikkoa sitten.

Niiden seurauksena 13 ihmistä irtisanottiin ja kolme henkilöä lomautetaan tämän vuoden aikana määräajaksi, pörssiyhtiö tiedottaa. Tämän lisäksi ”joitakin” henkilöitä irtisanoutui itse kesken yt-prosessin. Alkuperäisen arvion mukaan liipaisimella oli enintään 20 ihmistä.

Yt-menettelyn taustalla ei ollut nykyinen koronaepidemia vaan huonosti sujunut viime vuosi. Kysymykseen mahdollisesta uudesta yt-kierroksesta toimitusjohtaja Jesse Maula ei voi ihmeempiä lausua.

”Tuo on kysymys, jota jokainen yritys [miettii]. Prosessi on toistaiseksi tuo, ja meidän pitää totta kai seurata, mitä tapahtuu ympärillä”, Maula sanoo M&M:lle.

”Ympäristössä on paljon epävarmuustekijöitä, kuten kuinka kauan kriisi kestää ja varmasti kaikille eikä vain markkinointialan toimijoille.”

Avidlyn liikevaihto kasvoi viime vuonna liki 12 prosenttia, mutta tulos painui 2,4 miljoonaa euroa tappiolle. Nyt tehdyillä henkilöstövähennyksillä Avidly arvioi säästävänsä tasan miljoonan tänä vuonna. Maulan mukaan yt-neuvottelujen taustalla olivat toki tuotannolliset ja taloudelliset syyt, mutta yhtä lailla siihen liittyi organisaation uudistaminen ja käynnissä oleva strategian päivitys.

Neuvottelujen alkaessa Avidlyllä oli Suomessa 183 henkilöä. Neuvottelujen piirissä olivat konserniin kuuluvat Avidly Marketing, Avidly Media ja Avidly Inbound Finland sekä Avidly Oyj:n Helsingin toimipisteen organisaatioon kuuluvat työntekijät. Sugar Helsinki ja Avidly Nitroid eivät olleet neuvottelujen piirissä.