Brändiuudistus

Aleksi Ylä-Anttila 9.11. 13:43

Avidly uudisti HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan ilmeen: "Skandinaavista jämäkkyyttä"

HUS Helsingin yliopistollinen sairaala on uusinut graafisen ilmeensä ja logonsa. Suunnittelusta on vastannut markkinoinnin palvelutoimisto Avidly.

HUS:n edellinen logo otettiin käyttöön vuonna 2000, jolloin HUS myös aloitti toimintansa. Viestintäpäällikkö Niina Kauppinen HUSilta kertoo, että nyt oli sopiva aika päivittää ilmettä.

"Kyse on siis varsin pitkäikäisestä logosta. Nyt oli aika hieman raikastaa sitä", Kauppinen kertoo.

HUS Helsingin yliopistollisen sairaalan uusi logo on päivitys vanhasta, liki 20 vuotta käytössä olleesta logosta. | Kuva: HUS

 

Kauppinen kertoo, että muutos on havaittava, mutta ei kuitenkaan radikaali. HUSin aiempi tunnus ja ilme ovat Kauppisen mukaan laajasti tunnettuja, eikä tätä haluttu uudistuksen yhteydessä menettää.

Julkisena toimijana HUSilla ei myöskään ollut mahdollisuutta uudistua radikaalisti yhden yön aikana.

"Se ei myöskään ollut toiveissa. Vaikka tiedostimme, että vanha logo kaipasi päivitystä, olimme lähtökohtaisesti tyytyväisiä ja halusimme säilyttää tunnistettavuuden ja arvon, joka vanhalle logolle on lähes 20 vuoden aikana kertynyt."

Tunnuksessa on edelleen HUS-tekstilogo ja merkki. Merkin lähtökohtana on sairaalaristi, joka luo vaikutelman siivilleen kohonneesta linnusta. Tekstilogoa on vahvistettu ja merkin paikka on vaihdettu tekstin jälkeen. Tämä korostaa HUSia nimenä.

HUSin päävärejä ovat jatkossa turkoosi, tummansininen ja valkoinen. Värien valinnassa on korostettu raikkautta, luotettavuutta ja rauhoittavuutta.

Uuden ilmeen suunnittelusta on vastannut markkinoinnin palvelutoimisto Avidly, joka tunnettiin aiemmin nimellä Zeeland Family.

Avidlyn luova suunnittelija Teija Himberg toteaa, että uusi ilme on käytettävämpi ja selkeä.

"Logoon on tuotu skandinaavista jämäkkyyttä ja kirjaimiin lisää voimaa ja uskottavuutta", toteaa Himberg.

Ilmeen uudistus on osa HUSin laajempaa brändiprojektia, jonka se aloitti jo viime vuoden puolella brändimäärittelyn kautta.

"Ensi vuonna mietimme varmasti vielä enemmän brändin sisältöjä sekä brändin merkityksen tuomista koko henkilökunnan tietoisuuteen. Kyse on laajemmasta brändin tärkeyden esille tuomisesta", Kauppinen kertoo.

Kauppinen ei halua ottaa tässä vaiheessa tarkasti kantaa hankkeen budjettiin, koska kokonaisuus on vielä kesken.

"Olemme käyttäneet tänä vuonna tähän työhön sitä rahaa, jota olisimme muuten käyttäneet markkinointiin. Teemme tänä vuonna muuta markkinointia vähemmän. Tämä kokonaisuus ei siis tule olemassa olevan budjetin päälle."

Kauppisen mukaan henkilöstöltä on saatu paljon hyvää palautetta päivitetystä ilmeestä. Nyt käynnissä on ilmeen jalkautus, jossa HUSin käyttöön tehdään ilmeen mukaisia työpohjia. Uusi ja vanha ilme esiintyvät vielä jonkin aikaa rinnakkain.

"Uusia pohjia ja materiaaleja kysellään kovasti, ne haluttaisiin saada käyttöön mahdollisimman pian", Kauppinen kertoo.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö