Henkilöstöyritys Barona luottaa harvinaiseen markkinointikeinoon etsiessään itselleen uutta markkinointijohtajaa. Jujuna on, että sata Baronan mielestä ansioitunutta suomalaista markkinoinnin tekijää löytää #BaronaCMO-kampanjasivustolle tekemällä Google-haun omalla nimellään.

Kyseessä on ensimmäinen kerta, kun Barona käyttää rekrytointikampanjassaan näin hyperkohdennettua Google-mainontaa, jossa henkilön nimi toimii mainonnan kohdentamisen kriteerinä.

“Mielestämme suomalainen markkinointiosaaminen ansaitsee enemmän tunnustusta, ja tämä on tapamme nostaa hattua koville markkinoinnin saavutuksille ja tekijöille”, Baronan toimitusjohtaja Minna Vanhala-Harmanen sanoo.

Baronan valitsemat henkilöt nähdään paitsi tunnustuksen arvoisina osaajina, myös potentiaalisina #BaronaCMO:n eli Baronan markkinointijohtajan saappaiden täyttäjinä. Vanhala-Harmanen kehottaakin tutustumaan hakuilmoitukseen huolella, jos Google-haku omalla nimellä tarjoaa #BaronaCMO-aiheista mainosta.

Tarkoitus ei Vanhala-Harmasen mukaan kuitenkaan ole karkottaa myöskään muita kuin listalle nostettuja hakijoita.

Listan nimet on valittu Baronan omalla porukalla.

”Moni ansioitunut tekijä jää varmaan myös piiloon, mutta olemme nostaneet esiin meille mieleen jääneiden tekojen tekijöitä”, Vanhala-Harmanen sanoo.

Hän kertoo, että Barona haluaa markkinoinnin osaajaa hakiessaan näyttää suhtautuvansa markkinointiin kunnianhimoisesti.

”Halusimme näyttää, mitä ajattelemme markkinoinnista ja näyttää jo tässä, miten tärkeä asia markkinointi meille on ja miten paljon sillä pystyy vaikuttamaan. Sitä me odotamme tulevalta tekijältäkin.”

Barona on tehnyt kampanjan yhteistyössä samaan Bravedo-konserniin kuuluvan Advance B2B:n kanssa. Kampanjabudjetti on Vanhala-Harmasen mukaan pieni. Valituille henkilöille kohdennetun hakumainonnan lisäksi kampanja näkyy sosiaalisessa mediassa, ja Baronalla on toimialansa vuoksi sille joka tapauksessa näkyvyys myös perinteisissä rekrytointimarkkinointikanavissa.

”Hyviä ideoita pitää kierrättää”

Idea rekrytointikampanjan kohdistamisesta suoraan tietyille henkilöille Google-mainosten avulla ei ole ainutkertainen. Carat in tekemä Aegis Media Finland in Googlaa itsesi -rekrykampanja palkittiin vuonna 2011 pronssilla Effien mediasarjassa.

Vanhala-Harmanen kertoo, että Barona oli tietoinen saman idean käytöstä aiemminkin.

”Hyviä ideoita pitää kierrättää. On Oikotielläkin joku joskus aikaisemminkin julkaissut ilmoituksen, ja senkin olemme uskaltaneet tehdä”, hän sanoo.

Hänen mukaansa edellisestä samalla idealla toteutetusta kampanjasta on kulunut sen verran kauan, että hetki tuntui nyt sopivalta nostaa hauska idea uudelleen käyttöön.

”Enemmän mietimme sitä, miten pääsemme tavoittelemaamme lopputulokseen, kuin sitä, keksimmekö jotakin ainutlaatuista. Haluamme saada näkyvyyttä kampanjalle ja parhaan mahdollisen hakijan tehtävään”, Vanhala-Harmanen sanoo.

Avoin rekry suorahaun sijaan

Usein vastaavat työpaikat täytetään headhunterien toteuttamalla suorahaulla avoimen prosessin sijaan, mutta Barona halusi tehdä prosessista avoimen. Yhtiö on rakentanut rekrytointikampanjansa tueksi #BaronaCMO-kampanjasivuston ja järjestää ensi tiistaina Ask Me Anything-, eli AMA-webinaarin, jossa tehtävästä kiinnostuneet voivat esittää mitä tahansa kysymyksiä Vanhala-Harmaselle.

Avoimella rekrytointiprosessilla Vanhala-Harmanen haluaa paitsi löytää uuden markkinointijohtajan, myös tuulettaa alaan liittyviä mielikuvia. Uuden markkinointijohtajan rooliin liittyy olennaisena osana Baronan ja koko alan puolesta tehtävä brändityö.

“Monen mielikuva henkilöstöpalvelualasta ja alan yrityksistä ei vastaa nykytodellisuutta. Näiden mielikuvien muuttaminen vaatii avointa ja aktiivista vuoropuhelua, ja tässä työssä markkinoinnin rooli on merkittävä. Siksi valitsimme avoimen lähestymisen myös rekrytointiimme”, Vanhala-Harmanen sanoo.