Avaruus

Ville Perttula 22.3. 11:31

Bas Lansdorp aikoo viedä väkeä Marsiin mediaspektaakkelin avulla – "Kyse ei ole Marsiin sijoittuvasta Big Brotherista"

Pekka Karhunen
Bas Lansdorp

Mars One -matkan hinta-arvio on kuusi miljardia dollaria. Tavoitesumma on vielä kaukana.

Hollantilaisen Mars One -säätiön ja Mars One Venturesin toimitusjohtaja ja perustaja Bas Lansdorp purskahtaa nauruun, kun häneltä kysyy, onko Mars-matkan suunnittelu hyvää liiketoimintaa.

”Tällä hetkellä se on pelkkä sijoitus”, Lansdorp toteaa M&M:lle.

Mediakonserni GroupM:n järjestämässä NextM-seminaarissa Helsingissä puhuneen Bas Lansdorpin Mars Onen tehtävä on lähettää ihmisiä Marsiin. Kyseessä on yhdensuuntainen matka, jolta ei tulla takaisin Maahan.

Tämänhetkisen aikataulun mukaan nelihenkisen siirtokunnan pitäisi päästä matkaan vuonna 2031. Matka kestää seitsemän kuukautta, ja perille ryhmä pääsee vuoden 2032 puolella.

Ensimmäinen miehittämätön lento on tarkoitus lähettää Marsiin vuonna 2022. Neljä vuotta myöhemmin vuonna 2026 Marsiin on tarkoitus lähettää mönkijä.

Aikataulut ovat arvioita ja ihmisten lähettämistä on jouduttu siirtämään rahoitusongelmien vuoksi. Alun perin astronauttiryhmän piti päästä matkaan vuonna 2026.

Siirtokunnan perustaminen Marsiin on vaikeaa, samoin kuin rahan kerääminen matkaa varten. Mars One on kerännyt verkkosivujensa mukaan tähän mennessä noin miljoona dollaria, eli noin 800 000 euroa, muun muassa lahjoitusten ja sponsoroinnin avulla sekä oheistuotteiden myynnillä. Lansdorpin mukaan vuonna 2011 perustettu Mars One on käyttänyt noin kaksi miljoonaa euroa.

”Viime vuonna allekirjoitimme kuuden miljoonan dollarin sijoitussopimuksen sijoitusyhtiön kanssa.”

Tavoite on vielä kaukana, sillä Mars-matkan hintalappu on Mars Onen arvion mukaan kuusi miljardia dollaria eli noin 4,86 miljardia euroa. Lansdorpin mukaan arvio pitää vielä paikkansa.

”Tarvitsemme noin 10 miljoonaa dollaria tänä vuonna ja 30 miljoonaa dollaria ensi vuonna. Emme tarvitse satoja miljoonia dollareita joka vuosi. Nyt kun meillä on kuusi miljoonaa, neljän miljoonan hankkiminen on realistista vielä tämän vuoden aikana.”

Mars Onella on takanaan kaksi hiljaista vuotta, koska projektilla on ollut rahoitusongelmia. Lansdorpin mukaan rahat loppuivat 2015 loppuvuodesta.

”Silloin meidän täytyi pysähtyä miettimään, miten jatkamme. Meidän täytyi keskittyä siihen, miten puhuttelemme sijoittajia. Sijoittajille piti saada sanottua, että Mars One on hyvä sijoitus, vaikka emme pääsisi Marsiin asti. Listauduimme vuonna 2016 Frankfurtin pörssiin.”

Mars Onen toiminta jaettu nyt kahteen osaan: rahaa yhtiölle kerää Mars One Ventures, ja Mars One -säätiön kontolle kuuluu Mars-matkan suunnittelu.

Lansdorp kertoo, että tällä hetkellä Mars One Ventures etsii uutta toimitusjohtajaa, jonka tehtävä on muuttaa Mars Onen tarina rahaksi.

”Mars One Venturesin ja Mars One -säätiön suhde on sama kuin Disneyn ja Star Warsin. Star Wars on tarina, jonka Disney muuttaa rahaksi.”

Sijoitusten, lahjoitusten ja oheistuotteiden myymisen lisäksi rahaa on tarkoitus tehdä sisällön avulla. Tarkoitus on luoda maailmanluokan mediaspektaakkeli.

Yhtiön on tarkoitus tehdä videosisältöä astronauttien valinnasta ja Mars-matkasta. Lansdorp arvioi, että neljä miljardia ihmistä katselee vuonna 2031 kännyköiltään, kun kantoraketit lähettävät neljän astronautin ryhmän avaruuteen. Mediatapahtumana hän vertaa laukaisua olympialaisiin.

Tänä vuonna alkaa astronauttien valinta. Sadan kandidaatin joukosta valintaan 10 kappaletta neljän ihmisen astronauttiryhmää.

”Kyse on viiden päivän valintatapahtumasta, joka järjestetään esimerkiksi Jordaniassa aavikolla. Tapahtumasta on tarkoitus tehdä viisi jaksoa. Kyse ei ole Marsiin sijoittuvasta Big Brotherista. Meidän täytyy näyttää, että olemme tosissamme tämän asian kanssa.”

Mars-matkan brändääminen ei ole helppoa. Mars One kasvattaa projektin uskottavuutta rekrytoimalla Nasan ja Lockheed Martinin entisiä työtekijöitä ja hankkimalla kumppanuuksia. Lansdorp vakuuttelee, että useat maailmanluokan yritykset ovat olleet kiinnostuneita yhteistyöstä. Yritysten nimiä hän ei kuitenkaan kerro.

Honda ja Björn Borg ovat käyttäneet Mars Onea markkinoinnissaan. Björn Borg järjesti Mars One -aiheisen muotinäytöksen.”

Mars One pyrkii hankkimaan muutamia isoja yhteistyökumppaneita, jotka saavat näkyvyyttä sen tekemessä sisällössä. Jos kumppaneita ei löydy, se alkaa myydä mainostilaa.

"En tiedä miksi emme myisi mainoksia, kun alamme tehdä astronauttien valinta -ohjelmaa verkkoon. On kuitenkin todennäköisempää, että teemme yhteistyötä muutaman kumppanin kanssa ja teemme brändättyä sisältöä. Kumppanit saavat myös mainoksia Mars Onen verkkosivuille."

Mars One ei käytä tällä hetkellä markkinointiin yhtään rahaa.

"Kaikki markkinointi tapahtuu verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Kymmenen vuotta sitten tämän projektin toteuttaminen ja markkinointi ei olisi ollut mahdollista."