Basson liikevaihto oli tilikaudella 1.1.2017–31.12.2017 reilut 1,3 miljoonaa euroa. Liiketulos oli 82 500 euroa ja nettotulos 81 300 euroa.

Harppaus on melkoinen. Pidennetyllä 18 kuukautta kestäneellä tilikaudella 1.7.2015 –31.12.2016 liiketulos oli -593 000 euroa. Nettotulos oli 602 000 euroa pakkasen puolella.

Tilikaudet eivät ole keskenään täysin vertailukelpoisia. Jos vertailussa käytetään niin sanottuja normeerattuja lukuja eli 12 kuukauden mittaisiksi muunnettuja lukuja, yhtiön liikevaihto kasvoi viime tilikaudella normeerattuna 444 000 euroa eli 49,8 prosenttia. Käyttökatetta kertyi tilikaudella 2017 yhteensä 108 000 euroa.

Basson toimitusjohtaja Riikka Reunanen kertoo M&M:lle, että tuloskehityksen taustalla on strateginen muutos. Reunasen mukaan tulosta ei lähdetty tekemään säästöjen kautta, vaan tekemisen tapaa muuttamalla.

"Kiinnitimme viime vuonna todella paljon huomiota sisältöjen leviämiseen. Halusimme rikkoa perinteisiä rajoja. Sen vuoksi erilaiset tapahtumat, videot ja sosiaalisen median kanavat korostuivat", Reunanen kertoo.

Basso aloitti videotuotannon systemaattisen kehittämisen viime vuoden alussa, jolloin toimituksen sisältä nimitettiin kaksi somemanageria. Sisältö- ja vaikuttajamarkkinoinnin roolit ovat myyntijohtaja katri Mäkisen mukaan kasvattaneet merkitystään.

"Teemme toimituksellisia videoita sekä videosisältöjä kumppaneiden kanssa. Tunnetuin videosarja on Slämäri, jossa radiovieraat vastaavat revolverityyppisesti kysymyksiin kameran edessä. Voidaan esimerkiksi kysyä, mikä on viimeisin saamasi tekstiviesti tai mitä tilaat baaritiskillä. Videot julkaistaan YouTube ssa ja Facebook issa", Mäkinen kertoo.

Vaikuttajamarkkinoinnista esimerkkeinä voi mainita osallistumisen Flow Festivalille. Viime kesänä Bassoradion Hikinen iltapäivä -ohjelman juontajat muuttivat Flow’n ajaksi vuokra-asumisen ja asumisen palveluja tarjoavan Lumon sisustamaan Lumo-kotiin, jossa kuvattiin myös videoita.

"He vierailivat Gasellit-yhtyeestä tutun Hätä-Miikan uudessa Lumo-kodissa ja sieltä kuvattiin rento ja humoristinen video. Se on yksi hyvä esimerkki kaupallisen yhteistyökumppanin kanssa toteutetusta videosta", Mäkinen kertoo.

Mäkisen mukaan lisämyynti on syntynyt pitkälti uusien toimenpiteiden ansiosta. Muissa medioissa Basso ei ole mainostanut omalla nimellään. Videoiden lisäksi omat tapahtumat ovat tuoneet näkyvyyttä.

"Olemme järjestäneet Tallinkin kanssa Bassoristeilyjä. Ravintola Groteskin sisäpihalla on järjestetty livekeikkasarjoja. Kumppaneiden kanssa olemme tehneet yhteisiä matkoja, muun muassa Pietariin VR:n kanssa. Ideana on, että liikutaan myös toimiston ulkopuolella."

Basso tunnetaan edelleen parhaiten Bassoradiosta, jonka ydinkohderyhmä on 25-35-vuotiaat kaupunkilaiset. Basso kuuluu Helsingissä, Turussa, Tampereella, Oulussa ja Jyväskylässä.

Toimitusjohtaja Riikka Reunasen mukaan Basson kolme peruspilaria ovat tällä hetkellä audio, video sekä tapahtumat. Näiden pilarien sisällä liiketoimintaa on mahdollista laajentaa edelleen.

"Meillä on esimerkiksi podcastrintamalla jo pitkälle mietittyjä suunnitelmia. Nykyinen kombo on hyvä, mutta sen sisällä on mahdollista laajentaa."

Reunanen palkittiin maaliskuun 16. päivänä järjestetyssä Radio Gaalassa vuoden radioammattilaisena. Basson myyntitiimi palkittiin puolestaan vuoden valtakunnallisena myyntitiiminä.

"Olemme saaneet kurssin muutettua. Siitä täytyy antaa kiitosta henkilökunnalle. Ellei jokainen työntekijä olisi sitoutunut muutokseen ja uuteen tapaan tehdä asioita, muutos olisi jäänyt torsoksi", Reunanen sanoo.

Yksi olennaisista strategimuutoksista on omien arvojen esille tuominen. Reunasen mukaan Basson arvoihin lukeutuvat rauha, rakkaus ja yhteisöllisyys.

"Tehtävämme on päivittäin ilahduttaa ihmisiä, ja siten inspiroida heitä löytämään itsestään rauhan, rakkauden ja yhteenkuuluvuuden tunteen muiden samanmielisten kanssa."

Basso on toiminut nykymuodossaan vuodesta 2006 lähtien. Basso on kokonaan suomalaisomisteinen mediatalo. Yhtiön suurimmat omistajat ovat Jacob Ehrnrooth ja Jan Zapasnik. Yhtiön päätoimipiste on Helsingissä.