Palkinnot

Laura Kukkonen 14.11. 08:52

Basson sovellushanke nappasi 80 000 euroa innovaatiokisassa

Tubettamisen ja podcastaamisen yhdistävä VidCast sai Media-alan tutkimussäätiön Think Ink -kisan pääpalkinnon sovelluksen jatkokehitykseen.

Radiotoiminnastaan tunnetun Basso Median VidCast-niminen applikaatiohanke on voittanut Media-alan tutkimussäätiön järjestämän Think Ink -innovaatiokilpailun pääpalkinnon, joka on suuruudeltaan 80 000 euroa.

Voittajan valinnut tuomaristo painotti erityisesti VidCastin innovatiivista toimintamallia ja sen toimialalle tarjoamaa uudistamispotentiaalia.

Basso Median toimitusjohtaja Riikka Reunanen

VidCast on mobiililaitteisiin suunniteltu podcast-sovellus, jossa podcasteja rikastutetaan videolla. Applikaation käyttäjä voi valita, haluaako vain kuunnella vai sekä kuunnella että katsella käyttäjien luomia sisältöjä.

Basso Median toimitusjohtaja ja VidCast-projektin vetäjä Riikka Reunanen sanoo, että sovellus yhdistää tubettamisen ja podcastaamisen "vidcastaamiseksi". Sovellus on nyt demovaiheessa ja sille on tehty ensimmäisiä käyttäjätestejä. Demoa ovat olleet tekemässä yhdessä Basso Median kanssa Koodiviidakko ja Dingle.

Basso Median mukaan VidCastin suunnittelussa on painotettu yhteisölähtöisyyttä. Tavoitteena on luoda matalan kynnyksen julkaisualusta, johon kuka tahansa voi helposti nauhoittaa ja jakaa sisältöjä muille käyttäjille kuunneltavaksi tai katsottavaksi. Palvelu hyödyntää oman alustansa lisäksi YouTubea ja Soundcloudia.

"Applikaation jatkokehityksessä keskitymme perinteisen median, meidän tapauksessamme radiokanavan ja applikaation yhdistämiseen niin, että applikaatio palvelee perinteistä mediaa, eikä päinvastoin”, Reunanen kertoo tiedotteessa.

Media-alan tutkimussäätiön johtaja Noora Alanne muistuttaa, että äänipalvelujen suosio on kasvanut erityisesti nuorten keskuudessa.

"Tuomaristo piti VidCastin innovatiivisesta toimintamallista ja näkee siinä toimialan uudistamispotentiaalia", myös kisatuomaristoon kuulunut Alanne sanoo.

Think Ink -kisan jaetulle toiselle sijalle ylsivät lisätyn äänitodellisuuden mobiiliratkaisu Voconaut ja kuvan rajauksen mullistava Frameright. Molemmat saivat 20 000 euron palkinnon. Kolmanneksi sijoittuivat mediamyynnin työkalu Superskills ja edutainment-alusta Newsverse, jotka saivat 10 000 euroa kumpikin.

Palkinnot julkistettiin tiistaina Mediapäivä-tapahtumassa Helsingin Finlandia-talolla. Palkintorahat on tarkoitettu ideoiden jatkokehittämiseen.

Media-alan tutkimussäätiö järjesti Think Ink -kilpailun neljättä kertaa, tällä kertaa teemalla Luo uusi mobiiliratkaisu.