Urheilumarkkinointi

M&M 23.8.2017 15:42

Bayern München avasi toimiston New Yorkiin – kolmen vuoden panostus johti hienoihin tuloksiin

Bayern Münchenin seuratunnuksin koristeltu linja-auto. Seura on saanut markkinointipanostuksillaan uusia seuraajia Pohjois-Amerikassa.

Saksan menestynein ja suurin jalkapalloseura Bayern München avasi kolme vuotta sitten toimiston New Yorkiin osana digistrategiaansa. Avaus Pohjois-Amerikan markkinoilla ei ole ollut turha.

New Yorkiin avatun toimiston työntekijät huokehtivat Bayern Münchenin vain USA:n markkinoille suunnattujen Facebook- ja Twitter-tilien päivittämisestä ja osallistuvat sisällöntuotantoon myös seuran globaaleilla Instagram- ja Snapchat-tileillä. Asiasta kertoo Digiday.

Joukkue kaksinkertaisti Twitter-seuraajiensa määrän noin 100 000 seuraajaan kauden 2016–2017 aikana Yhdysvalloissa.

Myös sosiaalisen median ulkopuolella seuralla kulkee Pohjois-Amerikassa varsin mukavasti. Bayern Münchenillä on nyt 126 virallista faniyhditystä Yhdysvalloissa ja Kanadassa.

Kasvu on ollut nopeaa, sillä vuonna 2014 Bayern Münchenillä oli virallisia faniyhdistyksiä Pohjois-Amerikassa yhteensä kahdeksan. Millään toisella eurooppalaisella seuralla ei ole yhtä laajaa virallisten faniyhdistysten verkostoa Pohjois-Amerikassa.

Digistrategiaan kuuluu myös reaaliaikaisen markkinoinnin hyödyntäminen. Seura reagoi ajankohtaisiin tapahtumiin sosiaalisessa mediassa nopeasti. Esimerkkinä tästä voidaan mainita 21. elokuuta Yhdysvaltain taivaalle havaittu täydellinen auringonpimennys ja seuran nopea reagoiminen tähän.

Yksi tapa saada suosiota Atlantin toisella puolen on hyödyntää erityisesti Yhdysvalloissa rakastettujen pelaajien suosiota. Kolumbiasta kotoisin oleva keskikenttäpelaaja James Rodríguez on äärimmäisen suosittu pelaaja. Bayernin sosiaalisen median kanavien seuraajamäärä nousi huimasti päivä sen jälkee, kun Rodríguez oli liittynyt seuraan lainasopimuksella espanjalaisseura Real Madridista kesäkuussa.

Jalansijan saaminen Yhdysvalloissa on ollut eurooppalaisille seuroille usein haastavaa aikaeron ja USA:n omaleimaisen urheilukulttuurin vuoksi. Perinteisen jalkapallon kanssa suosiosta rapakon takana kilpailevat muun muassa amerikkalainen jalkapallo, baseball ja koripallo. Bayernin strategia vaikuttaa kuitenkin onnistuneen.

Vaikka Bayern München jää vielä kauas espanjalaisjäteistä Real Madridista ja Barcelonasta, joilla molemmilla on virallisilla Facebook-kanavillaan yli 100 miljoonaa fania, jalansijan saaminen Yhdysvalloissa voi auttaa saksalaisseuraa kuromaan etumatkaa.

"New York on urheilumediatoimialan keskus. Siitä tulee lisäksi erityisen merkittävä, mitä enemmän urheilu, mediat ja teknologia lähentyvät toisiaan", arvioi Bayern Münchenin Yhdysvaltain puheenjohtaja Rudolf Vidal.

Bayern München on Saksan kaikkien aikojen menestynein jalkapalloseura. Se on voittanut Saksan mestaruuden 27 kertaa. Euroopan arvostetuimman seurajalkapallolkilpailun Mestarien liigan ja sen edeltäjän Euroopan Cupin Bayern München on voittanut viidesti.