Benefon aikoo lanseerata syyskuun toisella viikolla ensimmäisen uuden tuotteensa yli kuuteen vuoteen, Twigin, himmein valoin.

Parin viikon ajan yhtiö lähinnä kouluttaa jälleenmyyjiä ja esittelee navigaatiolaitetta lehdistölle. Sitten alkaa mediakampanja, joka jää vaatimattomaksi siihen nähden, että kampanjalla lanseerataan kokonaan uusi kuluttajabrändi.

- Mediabudjetti on noin kaksi miljoonaa euroa, ja se jakautuu useamman maan välillä, Benefonin markkinointijohtaja Jeremy Newing kertoo.

Mediamixissä korostuvat tekniikan alan uutis- ja aikakauslehdet sekä taktinen pr. Mediasuunnittelusta vastaa OMG ja mainontaa suunnittelee lontoolainen Wizard-Tomlin-Dean.

- Emme valinneet suomalaista toimistoa, koska halusimme kumppaniksi mainostoimiston, jolla on mahdollisuus toteuttaa kampanjaa helposti useilla kielillä ympäri maailman.

Pöhinää ­putkeen

Viestintätoimistoksi Benefon värväsi kuitenkin kotimaisen Conexion. Toimitusjohtaja Markku Vänskän mukaan tili on Conexiolle merkittävä. Myös haaste synnyttää pöhinää 29-45-vuotiaiden aikaisten omaksujien keskuudessa - sekä hillitä huhumyllyä sijoittajien keskuudessa - on tervetullut.

- Pitää tarjota pelkkää faktaa, koska Benefonista liikkuu niin paljon huhuja. Sitten tuote pitää saada esille sinne, mistä ihmiset trendejä imevät: lifestyle-medioihin, keskustelupalstojen vetäjille.

Nykyisin brittiläisomisteisen Benefonin uskottavuutta on heikentänyt se, että Twigiä on oltu lanseeraamassa jo viime marraskuusta alkaen. Talouselämän toimittajalle laitetta on lupailtu koko alkuvuoden ajan, eikä Twig ehtinyt myöskään M&M:n syyniin ennen jutun menoa painoon.

Jeremy Newing kuitenkin vakuuttaa, että laitteet ovat valmiit syyskuista lanseerausta varten. Kysynnäksi hän arvioi useita satoja tuhansia, ja myyntitavoitteeksi hän ilmoittaa syksyllä 77 000 ja ensi vuonna 350 000.

- Se ei ole välttämättä isoa volyymia, mutta olennaista on, että saamme tehtyä brändin asemoinnin hyvin. Oma kokemukseni mobiilialalla sanoo, että saat vain yhden tilaisuuden asemoida brändin oikealle kohderyhmälle.

Mikäli asemointi onnistuu ja myyntitavoitteisiin päästään, myös markkinointibudjetti kasvaa. Newing sommittelee sen nimittäin 8-10 prosenttiin Benefonin liikevaihdosta.

Sinä olet tässä

Noin 350 euron hintaluokkaan asettuvan Twig Discoveryn mainonnassa näytetään karttakuvia, joiden päällä on piste, ja vieressä lukee "You are here." Slogan kuuluu "navigate, communicate, locate".

Newing korostaa, että Twig tulee olemaan ensisijaisesti navigaatiolaite, ei kännykkä.

- Mobiilipuhelimilla alkaa olla todella korkea penetraatioaste Euroopassa. Gps-markkina sen sijaan kasvaa voimakkaasti.

Satelliittinavigaation tuominen kännykkään tuo mukanaan myös mainonnallisesti kiinnostavia ulottuvuuksia. Paitsi työnantaja tai puoliso myös mainostaja pysyy selvillä kuluttajan liikkeistä.

- Näin voidaan tehdä sijaintiin perustavaa mainontaa ja viestintää. Paikkakohtainen mainospotentiaali on valtava. Palvelu ei ole käytössä lanseerauksen yhteydessä, mutta tutkimme mahdollisuuksia ahkerasti.