Automainonta

Ilkka Jauhiainen 20.1.2017 13:22

Bernerin ehdotus voi hyydyttää automainonnan

Juha Sarkkinen
Kuvituskuva

Jos autokauppa pysähtyy, vähentyy myös automainonta. Škoda jäädytti uudet mediavahvistukset. Veho seuraa tilannetta.

Mediat saattavat menettää miljoonittain rahaa liikenne- ja viestintäministeri Anne Bernerin liikennesuunnitelmien vuoksi.

Mahdollinen autoveron poistuminen laskee merkittävästi autojen hintoja.

Tämä on saanut monet kuluttajat jo pohtimaan autokauppojen lykkäystä. Uusien ja käytettyjen autojen kaupan mahdollinen hyytyminen heijastuu myös väistämättä automainontaan.

Autoja mainostettiin viime vuonna noin sadalla miljoonalla eurolla.

Helkama-Auton maahantuoman Škodan tuote- ja markkinointijohtajan Jussi Kostiaisen mukaan yhtiö ei ole perunut sovittuja kampanjoita. Mainonnan ostamisessa on kuitenkin mietinnän paikka.

”Tässä vaiheessa ei ole tehty mitään lopullisia (markkinoinnin osalta) ratkaisuja. Tällä hetkellä uusia mediavahvistuksia ei toistaiseksi tehdä ja pyydämme lisäaikaa”, sanoo Kostiainen.

Vehon henkilöautoliiketoiminnasta vastaavan johtaja Petri Aarnio ei usko mainonnan tyssähtämiseen.

”Emme ole tehneet mitään markkinointiin liittyviä ratkaisuja, kuten mainosten vetämistä pois, tämän tilanteen vuoksi”, sanoo Aarnio.

Hänen mukaansa eilen kauppa kävi lähes normaalisti.

”Mainonnalla pyrimme vaikuttamaan kuluttajiin pidemmällä tähtäimellä. Kyse on haluttavuuden rakentamisesta”, sanoo Aarnio.

Jos autokauppa pysähtyisi tulisi valtion nopeasti tiedottaa kompensaatioista, joita tänä vuonna autonsa ostavat saavat.

Autokaupan pysähtyessä valtion menetykset olisivat mittavat. Valtiolle tulee autoverosta tuloja noin 850 miljoonaa euroa vuodessa.

”Autoveron lisäksi saamatta jää uuden ajoneuvon arvonlisävero. Valtiolle se tuottaa suunnilleen saman verran rahaa kuin autovero.”

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö