Kun tosi-tv-ohjelma Big Brotherin 11. kausi alkoi viime sunnuntaina, yli puolen miljoonan ihmisen seuraaman tv-lähetyksen melkein varasti eräs sivuhenkilö. Sosiaalinen media villiintyi asukkaita kuljettaneesta hissimiehestä, jota vaadittiin lopulta asukkaaksi taloon. Hän oli Redin kauppakeskusjohtaja Aleksi Salminen.

”Sen saattoi varmaan lähetyksessäkin huomata, että oli muutamaan otteeseen aika mairea hymy päällä, kun sain tuotannosta viestiä, että ihmisiä huvitti se juttu ja kotikatsomoissa seurattiin ilmeitäni”, Salminen kertoo.

Hissimiehen saama huomio on hyvä esimerkki siitä, kun on kumppanuus tosi-tv-ohjelmassa: mitä vain voi tapahtua, ja tällä kertaa tapahtui positiivisessa hengessä.

”Se on herättänyt paljon positiivista keskustelua, ja juuri 10 minuuttia sitten päätimme, että huomenna klo 13–13.30 ajelen Redissä hissillä ja kuljetan asiakkaita”, Salminen kertoi eilen M&M:lle. Ajelu tapahtuu siis tänään.

Eroon negatiivisesta maineesta

Salminen on ollut pestissään helmikuusta lähtien, jolloin hänen tehtäväkseen tuli nostaa Redi suosta, johon se oli ajautunut negatiivisen julkisuuden vuoksi ja Salmisen edeltäjä oli saanut potkut. Nyt Redistä profiloidaan helposti lähestyttävää, matalan kynnyksen kauppakeskusta, ja silloin johtajankin on laitettava itsensä likoon.

”Se aina lämmittää mieltä, kun asiakkaat tulevat keskuksen käytävillä juttelemaan ja tsemppaamaan”, Salminen kertoo.

Salminen luonnehtii, että Redi on tunnettu omalaatuisuudestaan. Nyt siihen halutaan luoda positiivinen klangi, ja uudenlaiset markkinointiyhteistyöt edustavat sitä.

Redin markkinointiyhteistyöt ovat olleet erilaisia jo ennen Big Brotheria. Esimerkiksi kesäkuussa se oli Suvilahdessa järjestetyn Tuska-festivaalin yhteistyökumppani.

Big Brother -yhteistyö ideoitiin yhdessä kanavan ja tuotantoyhtiön kanssa. Harvinaisen pitkä kampanja kestää 10 viikkoa, eli aina siihen asti, kun viimeinen kilpailija kävelee ulos BB-talosta marraskuussa. Big Brother -talo on pystytetty Redin katolle, mutta Redin käytävilläkin voi kuulla Big Brotherin äänen, sillä kauppakeskuksessa järjestetään viikkokilpailuja yhdessä vuokralaisten kanssa, ja asiakkaat voivat osallistua niihin.

Lue lisää: Sisällön siistiminen toi näkyviä yhteistyökumppaneita Big Brotheriin: ”Toki täytyy olla rohkea, kun lähtee realityyn mukaan”

”Big Brotherin ajatus on ollut aina synnyttää ilmiöitä ja tämä yhteistyökuvio kauppakeskuksen ja televisio-ohjelman kanssa on uusi ilmiö itsessään.”

Salminen kertoo, että kauppakeskuksen liiketiloissa on tällä hetkellä täyttöaste 88,5 prosenttia.

”Kevään ja kesän aikana tehdyt yhteistyöt ovat lisänneet asiakasvirtaa. Vuokralaisiltamme olen kuullut, että olemme pyristelleet hyvin irti negatiivisesta maineesta”, Salminen sanoo.