NHL-jääkiekkoilija Ville Leino n ja Juhani Putkosen vuonna 2014 perustama kotimainen lifestyle-vaatemerkki Billebeino ja e-urheiluorganisaatio HAVU Gaming aloittavat yhteistyön. Yhteistyö lanseerataan uudella HAVUxBillebeino -vaatemallistolla, joka yhdistää Havun ja Billebeinon brändi-ilmeet ja värimaailman.

Yhteistyön myötä Billebeino suunnittelee ja valmistaa Havulle uuden fanituotemalliston. Billebeino ja Havu haluavat yhdessä uudistaa ajattelu- ja pukeutumismalleja ja osoittaa, että tyylikkyys kuuluu myös kilpapelaamiseen.

Havulla on kilpapelijoukkueet Counter Strike ssa ja Fortnite ssa sekä pelaajia Fifa ssa ja Hearthstone ssa. HAVU on voittanut viime vuosina muun muassa Lantrekin, Assemblyn ja Grail Questin Counter Strike -mestaruuksia ja FEL -liigan mestaruuden kolme kertaa peräkkäin.

Havun kilpapelijoukkueet sekä HAVU Stream Teamin vaikuttajat edustivat uuden malliston vaatteissa jo helmikuun alun Assembly-pelitapahtumassa ja käyttävät vastedes mallistoa pelitapahtumissa ja nettistriimeissä.

HAVU Gamingin toimitusjohtaja Lasse Salminen kertoo M&M:lle, että vaatteet herättivät heti kiinnostusta ja kyselyjä siitä, mistä niitä voi ostaa. HAVUxBillebeino -vaatteet ja lippalakit ovat aluksi joukkueen käytössä, mutta suunnitteilla on malliston lanseeraus myöhemmin rajattuun myyntiin. Yhteistyö liittyy Havun uuteen pelaa tyylillä -konseptiin, joka ottaa kantaa muodikkuuden lisäksi myös reiluun peliin turnauksissa ja joukkueiden välillä. Havun arvoihin kuuluvat läpinäkyvyys ja reilu peli, ja se kannustaa pelaajiaan sekä koko peliyhteisöä käyttäytymään avoimesti ja reilusti vastustajia ja muita pelaajia kohtaan.

”Valitettavasti pelaamiseen on liittynyt myrkyllistä ilmapiiriä ja sitä, että netissä käyttäytyminen voi olla mitä tahansa. Pelien aikana pelaajat ovat saattaneet huudella toisilleen vähän mitä sattuu, mikä on voinut näkyä myös katsojille chatissa, eikä turnauspaikoillakaan aina ole käyttäydytty kovin urheilijamaisesti. Keskitymme siihen, että Havun pelaajat toimivat reilun pelin asenteella. Pelaa tyylillä -konseptilla haluamme kehittää tyylikkyyttä, mutta myös reilua peliä”, Salminen kertoo.

Havu suuntaa voimavaroja myös pelaajiensa brändinrakentamiseen sosiaalisessa mediassa ja turnaustapahtumissa.

”Tietokonepelaajat ovat perinteisesti olleet nimimerkkien takana, mutta viime vuosina heistä on alkanut tulla tavallaan julkkiksia. Pelaajien henkilöbrändääminen on kuitenkin vielä lapsenkengissä.”

Salminen kertoo, että Havu kouluttaa pelaajiaan siinä, miten henkilöbrändiä kehitetään ja sosiaalisessa mediassa käyttäydytään. Nyt myös oma vaatemallisto vahvistaa pelaajien ja joukkueen erottuvaa brändiä.

”Teemme pelaajista cooleja, mitä he eivät ehkä perinteisesti ole muiden silmissä välttämättä olleet”, Salminen sanoo.

Yhteistyötä myös kansainvälistymisessä ja striimeissä

Havu ja Billebeino ovat molemmat kansainvälistyviä brändejä, ja yhteistyön pitkän aikavälin tavoitteena on lähteä yhdessä viemään suomalaista muotia ja peliosaamista maailmalle.

”Suomalaiset ovat aina pärjänneet pelaamisessa tosi hyvin ja olleet myös hyviä järjestämään pelitapahtumia. Myös Billebeino on kasvamassa paljon Suomessa ja ulkomailla. Yhteisenä tavoitteenamme on tähdätä ulkomaille, ja lähdemme tavoittelemaan näkyvyyttä yhdessä”, Salminen sanoo.

Havu ja Billebeino aikovat tehdä yhteistyötä myös pelistriimeissä. Tavoitteena on yhdistää muoti- ja pelialaa ja järjestää myös yhteisiä lifestyle-tapahtumia pelaamisen ympärille.

Pelimaailma on tuttu myös Billebeinon toimitusjohtajalle Juhani Putkoselle.

”Vahvasti kasvava esports-maailma on kiinnostanut meitä jo pidemmän aikaa, ja itsekin pelaan jonkin verran. Havu Gamingin kanssa visiot loksahtivat heti yhteen ja halutaan lähteä tekemään isosti aitoa ja vaikuttavaa yhteistyötä ", Putkonen sanoo tiedotteessa.