Koronaviruspandemian vaikutukset leviävät kaikkialle yhteiskuntaan, mutta kriisin keskeltä nousee myös uudenlaista yhteistyötä. Kun hätä on kovin, yhteistyöllä voi auttaa heikoimpia.

Tämä ajatus on ollut taustalla, kun vaatebrändi Billebeino julkistaa aloittavansa tiiviin yhteistyön hyväntekeväisyysjärjestö Apuna ry:n kanssa.

Billebeino lahjoittaa seuraavien viikkojen myynnistään 15 prosenttia vähävaraisten perheiden ruoka-apuun Apunan kautta. Kampanja kestää 15. huhtikuuta saakka.

Billebeinon perustaja Ville Leino kertoo, että ajatus auttamisesta oli kypsynyt jonkin aikaa.

”Nyt, kun elämme erikoista ja haastavaa aikaa, haluamme Billebeinolla kantaa kortemme kekoon ja auttaa tässä hetkessä apua tarvitsevia. Näinä aikoina on erityisen tärkeää, että kaikki vetävät yhtä köyttä ja pitävät toisistaan huolta”, Leino sanoo.

”Oli yllättävän haastava prosessi miettiä sopivaa kohdetta ja sellaista, että apu menisi konkreettisesti perille. Mietimme ensin isointa riskiryhmää, ja sitten tuli mieleen lapset”, hän jatkaa.

Koronaviruspandemia vaikuttaa erityisen voimakkaasti vähävaraisiin perheisiin, joiden vanhemmat yrittävät keksiä keinoja saada pienet varat riittämään lastensa ja itsensä ruokintaan.

Apuna ry:n hyväntekeväisyysjärjestö tekee kaikkensa auttaakseen näitä perheitä kriisitilanteen aikana.

”Saamme päivittäin hätääntyneitä viestejä vanhemmilta, kun rahaa ruokaan ei ole. Useat eivät pääse kouluruokailuun, koska kuuluvat riskiryhmään, ja joutuvat elämään ilman päivittäistä lämmintä ateriaa”, Apuna ry:n hallituksen puheenjohtaja Heidi Jaari kertoo.

”Autamme näitä perheitä ruoan ja lahjoitusten muodossa, jotta kenenkään lapsen ei tarvitse kärsiä nälästä tässä poikkeuksellisessa tilanteessa. Tarvitsemme siihen apuun kaiken mahdollisen tuen.”

Billebeino julkaisee kumppanuuden lanseerauksen yhteydessä sosiaalisen median kanavissaan videon, joka kantaa nimeä ”Tribe – what do you stand for?” Video on kuvattu ennen koronaviruspandemian leviämistä Suomeen, mutta sanoma sopii tähän hetkeen. Filmin on tuottanut Grillifilms ja ohjannut Simelius Simelius.

”Ja kuten herra tasavallan presidentti Sauli Niinistö sanoi – näinä aikoina, kun emme voi olla videon tapaan fyysisesti lähekkäin, on ensisijaisen tärkeää pitää henkisesti yhtä”, kuvailee Leino videon viestiä.

Billebeinon kampanja on aluksi käynnissä 15. huhtikuuta asti. Sen jälkeen tilannetta tarkastellaan uudelleen.

Ville Leino vihjaa, että yhteisöllisyyden periaatteella hankkeelle on mahdollisesti tulossa jatkoa.

”Meillä on ideana, että jos jatkossa saisimme muitakin mukaan, mutta emme ole vielä pushanneet ideaa” Leino toteaa.

Juttua muokattu klo 9.41: Täsmennetty kampanjan kestoa.