Talousvaikuttaja Björn Wahlroos oli Mainostajien Liiton tänään tiistaina 15. syyskuuta järjestämässä Mainontapäivässä hyvin pettynyt suomaliseen mediaan, ja talousmediaan erityisesti. Jo esityksen alku oli murskaava.

”Nyt olisi helppoa aloittaa haukkumalla mediaa ja sanoa, että perussyy meidän suomalaisten tämänhetkiseen ahdinkoon on se, että meillä on täysin toimimaton media, meillä on skeidalehtiä ja surkeat tv-kanavat ja valtiollinen tiedonvälitys. Kaikki ne on totta, mutta tämä nyt ei sittenkään ole se pointsi.”

Wahlroosin mukaan suomalaisen median erottaa muiden maiden mediasta se, että suomalaisella medialla on pehmeät nyrkkeilyhanskat.

”Valitetaan, että on ilkeä media, mutta se on hölynpölyä. Se on maailman kiltein. Se määrä mikä tulee roinaa ikkunasta suomalaisessa mediassa, se on ihan olematonta. Sitä paitsi minulla on lähes monopoli siihen. Se on todella vaatimatonta. Missä tahansa maailmalla yritysjohto joutuu tottumaan paljon kovempaan kohteluun, niin asialliseen kuin asiattomaan.”

Wahlroosia korpesi erityisesti suomalaisen talousjournalismin nykytilanne. Hufvudstadsbladet on lopettanut taloustoimituksensa ja Helsingin Sanomat on yhdistänyt taloustoimituksen ja politiikan toimituksen. Wahlroos ei ymmärtänyt lainkaan Helsingin Sanomien perustelua, että polittiikka ja talous ovat oikeastaan sama asia.

”Ne perkele ei ole sama asia. Ja se on aivan käsittämätöntä, että voimme elää maailmassa, jossa median kuluttajan intressi talouskysymyksiin on niin vähäinen, että kaksi uutispäivälehteä on käytännössä lopettaneet taloustoimituksen kokonaan.”

Wahlroos jatkoi ruodintaansa ja kääntyi Kauppalehden kimppuun.

”Tähän voisi tietysti lisätä, että Kauppalehti on niin helvetin tylsä lehti, että se on lähes käsittämätöntä, että kukaan jaksaa sitä edes lukea. Se on hyvin kiltti lehti. Se ei ole koskaan kirjoittanut mitään pahaa sanaa kenestäkään, korkeintaan jostain marginaalissa olevasta poliitikosta, mutta ei kenestäkään elinkeinoelämän piiristä.”

Wahlroosin mielestä suomalaisesta talousjournalistiikasta puuttuu kykyä analyysiin.

”Juuri millään lehdellä ei ole varaa ostaa tai tehdä kunnon analyysiä.”

Wahlroosin mukaan tämä näkyy vaikkapa siinä, että ydinvoimasta kirjoitetaan mitä kirjoitetaan.

Wahlroosin mielestä ydinvoima on Suomessa täysin kannattamaton bisnes, mutta yksikään media ei viitsi paneutua tähän.

Puheensa loppupuolella Wahlroos kertoi kaikesta huolimatta rakastavansa mediaa, koska media on kuitenkin neljäs valtiomahti, jossa käydään keskustelua, ja jonka kautta voi jakaa ajatuksia, jotka ovat ajattelemisen arvoisia.