Black Friday

Ville Perttula 24.11.2017 12:45 päivitetty 27.11.2017 09:40

Black Friday poiki vastareaktion suomalaisyrityksissä – Makia sulki verkkokauppansa ja lippulaivamyymälänsä

Colourbox

Globe Hope kannustaa ihmisiä eettisiin valintoihin. Partioaitta kerää rahaa ympäristön hyväksi.

Yhdysvalloista lähtöisin oleva ostospäivä Black Friday on poikinut vastareaktion.

Muutamat suomalaisyritykset ovat kyllästyneet kulutuksen kannustamiseen ja osa on jopa sulkenut verkkokauppansa.

Suomalainen vaatevalmistaja Makia on sulkenut oman verkkokauppansa ja Helsingissä sijaitsevan lippulaivamyymälänsä kokonaan Black Fridayn ajaksi.

Makia ilmoitti alkuvuodesta luopuvansa alennusmyynneistä kokonaan, koska vaatevalmistajan pyrkimyksenä on kasvattaa sesongista toiseen jatkavien klassikkotuotteiden osuutta mallistoissa.

Makian operatiivisen johtajan Mika Martikaisen mukaan Makian lippulaivamyymälässä on tehty tänään inventaarioita.

"Halusimme korostaa tänä vuonna sitä, miten Black Friday on lähtenyt käsistä yleisellä tasolla. Meillä ei ole alennuksia ollenkaan, joten ajattelimme, että laitamme verkkokaupan ja lippulaivamyymälän kiinni."

Martikaisen mukaan myymälöiden sulkemisen taustalla ei ole suurempaa ideologista viestiä.

"Yleisesti ottaen asioiden pitäisi mennä kestävämpään suuntaan."

Ekologia ja eettisiä asusteita sekä vaatteita myyvä Globe Hope ilmoitti Facebookissa irtisanoutuvansa ostospäivästä, koska se ei halua "olla osallisena lietsomassa kulutusta".

Yrityksen markkinointivastaava Miisa Asikainen kertoo, että Globe Hope ei ole ollut Black Fridayssa mukana koskaan.

"Se on ollut meille ehdoton ei. Emme halua sitä, että ihmiset ostavat tuotteita vain siksi, koska he saavat niitä halvalla. Haluamme, että ihmiset ostavat eettisiä ja kestäviä tuotteita tarpeeseen."

Ulkoilu- ja retkeilyvarusteita myyvä Partioaitta kerää rahaa lahjoituspottiin, jonka se lahjoittaa yrityksen etuklubilaisten äänestämille kohteille.

Tänään Partioaitta laittaa 5 prosenttia kaikista ostoksista ympäristöbonuspottiin. Yleensä lahjoituspottia kerryttää vain etuklubilaisten ostokset.

Partioaitta lahjoittaa vuosittain prosentin yrityksen etuklubin jäsenten ostoista kohteille, jotka liittyvät muun muassa ympäristön kunnossapitoon, luonnossa liikkumiseen tai ympäristökasvatukseen. Vuonna 2016 Partioaitta lahjoitti yli 62 320 euroa Outward Bound Finland ry:lle, joka kehittää ja harjoittaa elämyspedagokiikkaan pohjautuvaa kasvatuksellista ja koulutuksellista toimintaa.

Partioaitalla ei ole lainkaan Black Friday -tarjouksia myymälöissä eikä verkkokaupassa. Partioaitan toimitusjohtaja Nina Ehrnrooth ei näe lahjoitustempaus ideologisena, vaan Partioaitan arvoihin sopivana toimintana.

"Tänään menee 5 prosenttia kaikkien ostoksista ympäristöbonuspottiin. Yksinkertaisuudessaan luonto on meille tärkeä asia."

"Jos kaikki huutavat -70 prosenttia, häviäjänä on luonto. Emme osta tarpeeseen, vaan pelkästään halpojen hintojen vuoksi."

Vastareaktiokin on niin ikään Yhdysvalloista tuttu ilmiö. Esimerkiksi yhdysvaltalainen erä- ja ulkoiluvarusteita myyvä REI on sulkenut kaikki 151 myymäläänsä Black Friday ja sitä edeltävän kiitospäivän ajaksi jo kolmena vuotena.

Eurooppaan mustan perjantain toi verkkokauppajätti Amazon vuonna 2010. Ostopäivää on vietetty Suomessa yleisesti jo muutaman vuoden ajan marraskuun lopulla.

Suomen itsenäisyyden juhlarahasto Sitra on muistuttanut, että tänään vietetään kansainvälistä Älä osta mitään -päivää. Teemapäivää on vietetty vuodesta 1992 lähtien.

Korjaus 24.11.2017 Miisa Asikaisen nimi korjattu oikeaan muotoon.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö