Kun Jenni Rotonen alkoi kirjoittaa Pupulandia- lifestyleblogiaan 12 vuotta sitten, ei puhuttu vaikuttajista.

”Kaupallisuus ei ollut osa tekemistä, vaan bloggaaminen oli omaksi iloksi harrastamista. Toisaalta se, että tämän on aloittanut puhtaasti rakkaudesta lajiin, näkyy tänäkin päivänä tekemisessäni.”

”En koskaan ajatellut, että blogistani tulisi ura. Nyt, kun se on sitä, postaustahti on nopeampi ja työ- määrä lisääntynyt paljon.”

Ammattimaisuudesta puhuttaessa Rotonen nostaa esiin myös sen, että vaikuttajalla on vastuu tekemisistään paitsi asiakkaalleen myös yleisölleen. Joskus se voi yllättää vaikuttajankin.

”Periaatteessa kenestä tahansa voi tulla vaikuttaja, vaikka ei edes sellaiseksi haluaisi, jos seuraajia yhtäkkiä alkaa tupsahdella. Tosi nuoret voivat päätyä vaikuttajan rooliin. Silloin täytyy miettiä, missä kohtaa alkaa vastuu yleisöä kohtaan, millaisia arvoja ja esimerkkiä välittää seuraajilleen.”

Rotonen voi valita asiakkaansa

Nykyään Rotonen on siinä mielessä poikkeuksellisessa asemassa, että hän voi valita, kenen kanssa tekee yhteistyötä.

”Olen kieltäytynyt monesta rahakkaasta ja kiinnostavasta yhteistyötarjouksesta, jos se on sotinut arvojani vastaan. Toisaalta minut tunnetaan alalla niin hyvin, että hyvin vähän tulee yhteydenottoja, jotka olisivat tosi kaukana tavastani tehdä”, Rotonen sanoo.

”Olen myös saavuttanut aseman, jossa minua lähestyvät brändit, jotka ovat arvojeni mukaisia. Se kertoo siitä, että olen onnistunut brändi-imagoni luomisessa omiin kanaviini.”

Rotosen suuriin asiakkaisiin kuuluvat muun muassa Marimekko, Olympus, Mehiläinen, Stockmann ja Nanso. Hän sanoo, että yritykset tekevät taustatyötä paljonkin hakiessaan juuri heille sopivaa vaikuttajaa.

”Pitkät, vuosien kumppanuudet lisääntyvät koko ajan. Brandmatchia mietitään tosi tarkkaan, eli kuka olisi omaan brändiin sopiva vaikuttaja, ja sitten hänen kanssaan tehdään pitkäjänteisemmin yhteistyötä.”

Rotosella on monia kumppanuuksia, joiden kanssa hän on tehnyt vuosia yhteistyötä. Se tuo hänen mukaansa vaikuttajalle paitsi taloudellista varmuutta myös johdonmukaisuutta ja jatkuvuutta, mikä välittyy yleisölle tunteena, että seistään aidosti asian takana.

Rotonen saa myös hyvin usein vapaat kädet tehdä vaikuttamista omalla tyylillään.

”Tarkimmat ohjeistukset tulevat suurilta kansainvälisiltä yrityksiltä tai somemarkkinoinnissa kokemattomilta yrityksiltä. Useimmat brändit tietävät, mihin ryhtyvät kanssani. Heillä on vahva luotto siihen, että teen omalla tyylilläni heidän asiaansa kunnioit- taen”, Rotonen sanoo.

"Blogien kuolemaa on ennustettu siitä lähtien, kun ne nousivat"

Rotosen tärkeimmät kanavat ovat blogi, jossa on 50 000–60 000 kuukausittaista kävijää, ja Instagram. Toissa syksynä hän aloitti Afterwork- podcastin, jonka kokoonpanoon kuuluvat hänen lisäkseen stylisti Meri Milash ja radiotoimittaja Petra Soikkeli.

”En vielä kolme vuotta sitten tiennyt, että tekisin podcastia, joka keräisi yhtä paljon seuraajia kuin blogini. Tuskin tiesin, mikä podcast on.”

Aivan yhtä mahdotonta on ennustaa, mitä Jenni Rotonen tekee viiden vuoden päästä tai mikä vaikuttajamarkkinoinnissa trendaa silloin.

”Olen aina elänyt hetkessä tilannetta haistellen. Blogien kuolemaa on ennustettu siitä lähtien, kun ne nousivat ja niiden kuolemasta puhutaan jatkuvasti. Se ei kuitenkaan näy seuraajamäärissäni, ja tulokehitykseni on ollut koko ajan nousujohteinen. ”

Vuonna 2017 Rotonen tienasi 51 000 euroa ja vuonna 2016 noin 115 000 euroa. Hän vaihtoi toiminimestä osakeyhtiöksi vuonna 2017. Yrityksen liikevaihto oli viime vuonna noin 150 000 euroa.

”Ainoa tapa pärjätä tässä hommassa on, että avoimesti seuraa uusia tuulia, pitää itsensä mukana kehityksen kelkassa.”