Viestintätoimisto Manifesto n tekemän Blogibarometri 2014 -tutkimuksen mukaan bloggaaminen jatkaa ammattimaistumistaan.

Bloggaamisesta säännöllistä palkkaa saa jopa 37 prosenttia vastaajista. Satunnaisia rahallisia palkkioita saa 54 prosenttia vastaajista. Yhteensä 76 prosenttia bloggaajista tienaa tai saa rahanarvoisia etuja blogillaan.

Tutkimukseen osallistuneista bloggaajista melkein kaikki (92%) saa yhteydenottoja PR- ja markkinointitarkoituksessa. Vastaajista yli puolet saa ideoita blogiteksteihinsä sisältöyhteistyöstä yhteistyökumppaneiden kanssa.

"Blogit ovat vakiinnuttamassa paikkaansa mediakentässä ja bloggaaminen on entistä ammattimaisempaa. Bloggaajille ajankohtaisia aiheita ovat muun muassa oman työn hinnoittelu, yhteistyösopimusten laatiminen, tekijänoikeudet, verottajan ohjeet ja blogimainonnan pelisäännöt", kertoo Manifeston partneri Mikko Koistinen tiedotteessa.

Blogiyhteisöt rajoittavat mutta tarjoavat tukea

Tutkimukseen vastanneista bloggaajista 22 prosenttia on siirtänyt bloginsa kuluneen vuoden aikana johonkin blogiportaaliin tai -yhteisöön. Blogiportaaleihin siirrytään pääasiassa lisänäkyvyyden, palkkioiden, yhteisöllisyyden sekä sivuston tarjoaman tuen vuoksi.

Osa bloggaajista on vuoden aikana siirtänyt bloginsa pois blogiportaalista tyytymättömyyden vuoksi. Pääsyitä tyytymättömyyteen ovat olleet liian rajoittava yhteistyösopimus, korvauksen riittämättömyys suhteessa työmäärään tai kokemus siitä, ettei portaali enää sovi oman blogin imagoon.

Tutkimuksen mukaan lähes 80 prosenttia bloggaajista kertoi kaipaavansa tukea oman työn hinnoitteluun osana yhteistyösopimuksia. Lisäksi puolet vastaajista haluaisi ylipäänsä enemmän tietoa yhteistyösopimusten tekemisestä.

Opastusta ja tietoa kaivattiin myös muun muassa tekijänoikeuksista (35 %) sekä blogimainonnan pelisäännöistä (26 %).

Facebook edelleen suosituin

Sosiaalisen median kanavista bloggaajat markkinoivat blogejaan eniten Facebook issa. Facebookia bloginsa markkinoinnissa hyödyntää 79 prosenttia vastaajista.

Toiseksi suosituin kanava on kuvapalvelu Instagram, jota hyödyntää 65 prosenttia vastaajista. Viime vuonna Instagramia hyödynsi vain 44 prosenttia.

Seuraavaksi käytetyimmät sosiaalisen median kanavat ovat Pinterest (41 %) ja Twitter (40 %).

Manifeston kuudetta kertaa toteuttamaan Blogibarometri -tutkimukseen vastasi 146 bloggaajaa suosituimmista blogikategorioista touko-kesäkuussa 2014.