Yli miljoona albumia myynyt ruotsalaisyhtye Bo Kaspers Orkester julkaisi marraskuussa uuden levyn, joka kantaa nimeä 23:55. Levyn julkaisun yhteydessä julkaistiin myös yhtyeen Facebook Messengeriin integroitu chatbot, Bot Kaspers, joka kertoilee tarinoita uudesta levystä, vanhoista suosikkikappaleista ja bändistä itsestään.

Tekoälyä hyödyntävän botin on tehnyt yhdessä Ruotsin Sony Musicin kanssa suomalainen markkinointiviestintätoimisto Nitro. Teknisessä toteutuksessa on hyödynnetty IBM Watson Assistantia.

”Bot Kaspers on hyvä esimerkki tekoälyn valjastamisesta osaksi viihteellistä markkinointikonseptia. Tekoäly toimii käyttökokemuksen rikastajana, mutta pääosassa on edelleen bränditarina, tai tässä tapauksessa bänditarina”, kertoo projektin asiakkuusjohtaja, Nitron client engagement director Mikko Kurki.

Kurki kertoo M&M:lle, että Bot Kaspersista voi oikeastaan kiittää edesmennyttä Olli Lindholmia. Vuosi sitten hänen vielä eläessään Nitro teki Yön uuden levyn markkinoimiseksi Sony Music Finlandille Olli-botin, joka keskusteli levystä Facebook Messengerissä Porin murteella.

”Uuden levyn julkaisuun haluttiin silloin jotakin uutta ja erilaista, jotta saataisiin hiukan nuorennetuksi kohderyhmää. Sony Music Finland vei työn New Yorkiin Sonyn kansainvälisen organisaation markkinointitapahtumaan, jossa se herätti Ruotsin Sony Musicin mielenkiinnon, ja he ottivat meihin yhteyttä kesän jälkeen. Heillä oli Bo Kaspers Orkesterin kanssa kohderyhmällisesti samankaltainen tarve. Pitkän uran tehnyt yhtye oli ollut pitkään hiljaa, ja kaivattiin jotakin, mikä toisi uutta näkökulmaa bändiin ja fanipohjaan”, Kurki kertoo.

Koska bändin musiikkityyli ei ole aivan nuorimman kohderyhmän suosiossa, alustaksi sopi parhaiten Facebook.

Botti viihdyttää sekä ohjaa kuuntelemaan ja ostoksille

Kurki kertoo, että keskusteluja botin kanssa on käyty tähän mennessä lähes tuhat, ja viestejä on kertynyt yhteensä moninkertainen määrä.

Tarkoituksena ei ole yrittää luoda vaikutelmaa aidon ihmisen kanssa keskustelemisesta, vaan luoda tarinallinen ja viihteellinen sisältökonsepti. Botti voi kuitenkin johdattaa keskustelijan uuden levyn maailmaan, vanhoihin tuttuihin hitteihin ja tutustumaan tarkemmin yhtyeen jäseniin. Keskustelussa voi myös esimerkiksi testata tietojaan lyriikkavisoissa.

Botti voi myös ohjata kanssaan keskustelevia ihmisiä esimerkiksi kuuntelemaan sekä uutta että vanhoja levyjä Spotifysta tai ostamaan konserttilippuja tai fanituotteita.

Botin kanssa voi jutella vuoden loppuun asti.

”Jatkosuunnitelmat sen jälkeen ovat auki. Sisältö on aika ajatonta”, Kurki sanoo.

Henkilökohtaisuutta vuorovaikutukseen ja markkinointiin

Nitron mukaan asiakas- ja palvelukokemuksen syvällinen ymmärtäminen yhdistettynä uusien teknologioiden tuomiin mahdollisuuksiin tekee markkinoinnista entistä henkilökohtaisempaa, vaikuttavampaa ja oivaltavampaa ja laadukkaan, kohdennetun sisällön merkitys kasvaa.

Bot Kaspersin konseptisuunnittelijan Tuuli Eltosen mukaan keskustelubotti luo bändiin uudenlaisen yhteyden pilke silmäkulmassa.

”Bot Kaspers on kokemus, joka yhdistää ihmiset, teknologian ja kiinnostavat tarinat”, hän sanoo tiedotteessa.

Ruotsin Sony Musicin business development managerin Linnea Reinholdin mukaan on erityisen hienoa tehdä tämänkaltainen projekti yli 28 vuotta yhdessä soittaneen Bo Kaspers Orkesterin kanssa.

”Tekoälyn kaltaisen uuden teknologian käyttö artistiemme markkinoinnissa edustaa tuoretta ajattelutapaa ja avaa faneille täysin uuden tavan olla vuorovaikutuksessa suosikkiartistiensa kanssa”, Reinhold sanoo tiedotteessa.