Mainostoimisto Bob the Robot in liikkuvan kuvaan keskittynyt tytäryhtiö Bob the Robot Pictures keskittyy tänä vuonna kasvun lisäksi vastuullisuuteen.

Yhtiö pyrkii vuonna 2019 minimoimaan oman hiilijalanjälkensä tekemällä liiketoimintaansa konkreettisia muutoksia. Bob the Robot Pictures sitoutuu siirtymään kuvaustensa cateringissa ainoastaan kasvisruokaan ja rajoittamaan radikaalisti lentämistä kaukaisiin kuvauskohteisiin.

”Lokakuussa julkaistu IPCC:n ilmastoraportti maalaa karua kuvaa tulevaisuudesta. Muutoksia pitää alkaa tehdä välittömästi. Tämä koskee meitä kaikkia, myös mainoselokuvien tekijöitä”, perustelee Bob the Robot Picturesin toimitusjohtaja Karolus Viitala.

Bob the Robot Pictures ei aio lähtökohtaisesti enää tehdä filmituotantoja Euroopan ulkopuolella, sillä esimerkiksi viiden hengen työryhmän yhdensuuntaisesta lennosta Miamiin syntyy Finnairin päästölaskurilla laskettuna noin 3 100 kiloa hiilidioksidipäästöjä, kun taas saman työryhmän lennosta Riikaan päästöjä syntyy noin 200 kiloa.

Vastuullisuus on osa koko Bob the Robotin strategiaa, ja filmituotantoyhtiössä mietittiin, mitkä ovat juuri sen tavat pienentää hiilijalanjälkeään. Esiin nousivat kasviscatering, jonka muutama kilpailijakin on jo valinnut, ja kaukolennot, joiden karsiminen on merkittävä muutos.

”Kyllä Euroopan ulkopuolella on pyöritty vuosittain. Esimerkiksi Etelä-Afrikka on todella paljon käytetty kuvauspaikka. Usein sinne mennään silloin, kun halutaan kuvata esimerkiksi suomalaista kesää silloin, kun Suomessa ei ole kesä”, Viitala kertoo.

Kotimaassa ei ole kaikkea, mutta säätilaan auttaa ennakointi

Kuvauspaikkojen valintaan vaikuttavat Viitalan mukaan eniten tarinassa esiintyvät elementit ja haluttu sää.

”Jos filmissä on aivan pakko olla Grand Canyon tai kahviplantaasi, niin sille ei toki mahda mitään. Mutta jos otamme asiakkaiden kanssa yhdessä vähän etukenoa, voimme tuottaa talvifilmit talvella ja kesäfilmit kesällä ilman että joudumme reissaamaan sään perässä toiselle puolelle maailmaa.”

Viitala kertoo, että esimerkiksi tänä talvena Bob the Robot Pictures kuvaa jo erään asiakkaan tulevaa joulufilmiä Lapissa.

”Ajattelumme ytimessä on olla Suomessa sen sijaan, että lähdettäisiin ulkomaille lumen perään kesällä, kun Suomessa on siihen liian myöhäistä.”

Pitkien lentojen karsiminen ei kuitenkaan tarkoita lennoista luopumista kokonaan. Viitala kertoo, että tuotantoja tehdään paljon Suomen ulkopuolella muualla Euroopassa.

”Kaikkialla ei ole kaikkea. Jos filmissä pitää olla esimerkiksi linna, kuvauspaikka on valittava sen ehdoilla, jotta tarina saadaan toteutettua. Valtaosa suurista filmituotannoista on Suomen ulkopuolella, mutta yritämme pysyä lähellä, esimerkiksi Baltiassa.”

Myös kustannukset vaikuttavat.

”Esimerkiksi Serbiassa ja Romaniassa on vahva mainoselokuvatuotannon historia ja osaaminen. Onhan se totta, että on edullisempaa tehdä siellä kuin esimerkiksi Suomessa. Jatkuvasti pitää tasapainotella, mutta mannertenvälisistä lennoista pitäisi päästä aika pitkälti eroon”, Viitala sanoo.

Viitalan mukaan pääviesti on toiminnan järkevöittäminen ja pitkälle päästään jo sillä, jos tarpeita pystytään ennakoimaan asiakkaiden kanssa.

Viitala arvioi, että lyhyellä aikavälillä muutos luultavasti haavoittaa Bob the Robot Picturesia kilpailussa muita tuotantoyhtiöitä vastaan, mutta pitää päätöstä pitkällä aikavälillä kaikkien etuna.

”On hyvin mahdollista, että jotakin menee sivu suun, mutta olemme valmistautuneet siihen. Tiedostamme, että jos haluamme ottaa tällaisessa asiassa mielipidejohtajuutta, se voi vaikuttaa myös siihen, ettemme pysty olemaan jokaisessa kisassa mukana”, Viitala sanoo.

Hän uskoo, että aikataulutusta ja tekemisen tapaa on mahdollista muuttaa.

”Olen hyvin toiveikas sen suhteen, että pystymme tarjoamaan toimivan vaihtoehdon ilman, että tarvitsee lähteä lentämään todella kauas”, hän sanoo.

Toimisto haluaa näyttää esimerkkiä

Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo kertoo, että vastuullisuus kuuluu koko Bob the Robotin toimintafilosofiaan ja strategiaan. Hän kertoo, että sisäinen vastuullisuusohjelma ulottuu monille osa-alueille ja toimenpiteitä pohditaan yhdessä koko henkilöstön kanssa.

”Hyviä ehdotuksia on tullut paljon, esimerkiksi kierrätyksestä ja tarjoiluiden eettisyydestä ja vastuullisuudesta”, Rajasuo sanoo.

Hän kertoo, että esimerkiksi kaikkien tarjoilujen hiilijalanjälkeä ja vastuullisuutta parannetaan ja työntekijöitä kannustetaan liikkumaan palavereihin kaupunkipyörillä. Vastuullisuusohjelma koskee muutakin kuin ympäristöä.

”Kiinnitämme huomiota myös tasa-arvoon. Meillä tutkitusti naisen euro on 99 senttiä, kun lasketaan kaikki palkkakustannukset yhteen, ja johtoryhmässämme on neljä naista ja kolme miestä, mistä olen ylpeä. Pyrimme olemaan kaikilla osa-alueilla mallikelpoinen yritys.”

Mallikelpoisuus tarkoittaa myös esimerkin näyttämistä, sillä toimiston asiakkaatkin joutuvat pohtimaan vastuullisuutta.

”Kun tulevaisuudessa halutaan tehdä bisnestä paremmin, se ei voi olla irti vastuullisesta toiminnasta. Asiakasyritystemmekin täytyy siirtyä vastuullisempaan toimintaan kaikessa, mitä he tekevät. Haluamme näyttää vahvaa esimerkkiä ja auttaa asiakkaitakin tekemään parempaa bisnestä vastuullisesti.”