Vuoden Toimisto

Aleksi Ylä-Anttila 3.9.2018 08:07 päivitetty 3.9.2018 13:11

Bob the Robotin Miska Rajasuo heittäytyi alastonmalliksi – Vuoden toimisto -kilpailun mainoskuva korostaa toimiston ja asiakkaan suhdetta

handout
Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo.

Vuoden toimisto -kilpailu saa tänä syksynä uuden, astetta rohkeamman mainoskuvan. Suunnittelusta vastaa Bob the Robot.

Kaksi kertaa peräkkäin Vuoden toimisto -tutkimuksessa myyntikatteeltaan yli viiden miljoonan euron markkinointiviestintätoimistojen kategoriassa voittajaksi yltänyt Bob the Robot sai mieluisan tehtävän.

Toimisto pääsi suunnittelemaan tutkimukselle uuden mainoskuvan, joka julkaistaan markkinointialan lehdissä.

Kuvassa Bob the Robotin toimitusjohtaja Miska Rajasuo toimii alastonmallina häntä piirtäville asiakkaille. Kuvaukset järjestettiin viime viikon tiistaina Helsingin Kaapelitehtaalla.

Art Director Hermanni Kanerva kertoo toimiston saaneen luovaan suunnitteluun suhteellisen vapaat kädet. Tutkimuksessa asiakkaat valitsevat parasta työtä vuoden aikana tehneet toimistot. Tekijät halusivatkin nostaa kuvassa keskiöön toimiston ja asiakkaan välisen suhteen.

"Tämä on suora analogia itse Vuoden toimisto -kilpailulle, jossa asiakkaat arvioivat ja kertovat näkemyksiään meistä mainos-, markkinointi- ja viestintäpalveluja tarjoavista yrityksistä. Halusimme mukaan ehdottomasti aidot ja oikeat asiakkaat, ja että he oikeasti luonnostelisivat toimitusjohtaja Rajasuon vartalon paperille kuvaustilanteessa. Aitoutta kun on hankala jäljitellä", Kanerva kertoo.

Lopullisessa mainoskuvassa kuvataan siis asiakkaita taiteilemassa omia näkemyksiään Rajasuosta. Kuvauksiin ja luonnostelutalkoisiin osallistuivat Paulig Kahvin markkinointijohtaja Tomi Wirtanen, Altian väkevien brändien markkinointijohtaja Suvi Reinikkala, Sanoma Kids Median sisältö- ja markkinointijohtaja Mikko Silvennoinen, Elisan markkinointipäällikkö Pekka Kyllönen, Alma Talentin myyntipäällikkö Moona Kärkkäinen ja sisältömarkkinoinnin tuottaja Minna Laaksola Alma Medialta.

"Asiakkaiden tuotokset ovat hyvässä tallessa jatkokäyttöä varten", kertoo Hermanni Kanerva.

Toimitusjohtaja, malliksi heittäytynyt Miska Rajasuo myöntää auliisti, että tilanne hieman jännitti. Hän halusi kuitenkin ehdottomasti lähteä mukaan, kun haaste hänelle heitettiin.

"Valehtelisin jos väittäisin että hyppäsin innosta kiljuen mukaan. Tämä oli itsetutkiskelun paikka. Piti kysyä lupa vaimoltakin. Ujostutti ja pelotti ihmisten reaktiot. En kuitenkaan haluaisi olla se tyyppi, joka saarnaa heittäytymisestä ja rohkeudesta, mutta juoksee itse pakoon, kun niiden tarve osuu omalle kohdalle. Itse kuvaus sujui kannustavassa huumorihengessä, kuten varmaan seuraavat asiakaspalaveritkin", Rajasuo kertoo.

Hankkeessa ovat Bob the Robotin lisäksi mukana tuotantoyhtiö Koski Syvärin valokuvaaja Kimmo Syväri ja tuottaja Riikka Isotalo sekä kuvankäsittelijä Kasimir Häiväoja FLC Helsingistä.

Bob the Robotilta projektissa ovat mukana Kanervan lisäksi Creative Director Kari Eilola, Copywriter Jan Sederlöf sekä Account Director Elina Fredén.

Mainoskuvan ensi-ilta koittaa perjantaina 7. syyskuuta, jolloin kuva julkaistaan tuoreessa Markkinointi & Mainonta -lehdessä koko sivun mainoksena.

Vuoden toimisto -gaalassa tulevan vuoden helmikuussa palkitaan alan parhaat toimistot. Asiakkaat arvioivat toimistojen suoriutumista kahdeksassa eri kategoriassa.

Kategorioiden lisäksi gaalassa jaetaan kunniamainintoja tietyillä tutkimuksen osa-alueilla parhaiten pärjänneille toimistoille. Viime vuonna kunniamaininnat annettiin strategisesta osaamisesta, luovuudesta ja digiosaamisesta.

Vuoden toimisto -tutkimus järjestetään nyt kolmatta kertaa. Suomen Vuoden toimisto -tutkimus perustuu ruotsalaisen Regin Årets Byrå -konseptiin. Vuoden Toimisto -gaala, jossa voittajat palkitaan, järjestetään ensi vuoden alussa 6.2.2019.

Suomessa tutkimuksen tiedonkeruusta ja tulosten analysoinnista vastaa tutkimustoimisto Norstat Finland ja konseptin markkinoinnista Alma Media, johon myös Markkinointi & Mainonta kuuluu.