toimistonro 2010

"Vanhasta ei saa hyvää uutta", kuului vastaus, kun Corporate Image kysyi mainostajalta, miksi tämä piti McCannia taantuvana toimistona.

Vastaukseen tiivistyy aika paljon "nousevat ja laskevat toimistot" -listan olemuksesta. Toimiston nuori ikä on avoimien vastausten perusteella melkoisen varma tapa päätyä nousevien listalle, toisaalta vanhuus pudottaa sijoitusta armotta: Vaikka toimisto olisi suuri ja menestyvä ja sijoittuisi imagotutkimuksessa hyvin, se näyttää mainostajasta taantuvalta.

Avoimista vastauksista päätellen myös kaikenlainen toiminta ja kuhina on vastaajille peruste pitää toimistoa nousevana. Nousevinta mainostoimistovoimaa mainostajien silmissä edustaa nyt Jussi Nurmion ja Alex Niemisen N2. Viime vuonna sama talo oli kolmosena Laundryna. King on nousijakakkonen toista vuotta peräkkäin.

Nousevien toimistojen kestosuosikki Bob sai tänäkin vuonna määrällisesti eniten "nousussa"-mainintoja, mutta nettomaininnoissa se jäi nyt viidenneksi. "Parhaat päivät ovat ohi", kuuluu yksi avoin vastaus, eli ikähän se painaa kahdeksanvuotiasta.

Ohje hypehimoiselle mainosammattilaisille kuuluukin: Vaihda toimiston nimeä tai perusta mielellään uusi ennen kuin kahdeksan vuotta on kulunut.

Mitä mainostajaraati sitten sanoi nousukärjestä?

N2 : "Paljon rekryjä", "Tekemisen meininki", "Uusi toimisto ja siksi mielenkiintoinen", "Tuore alalla" ja "Tuntuu osaavan hyödyntää ihan uudenlaista markkinointitapaa Suomessa". N2 sai nostetta siitäkin, että vastaaja on kuullut kollegoiden puhuvan siitä hyvää.

King : "Kiinnittänyt huomiota onnistuneilla mainoksilla", "Saanut uusia asiakkaita".

Ida Fram: "Näkyy paljon mediassa nuoresta iästään huolimatta", "Mielenkiintoisia projekteja ja saaneet uusia isoja asiakkaita".

Entä häntäpäästä?

Hasan & Partners : "Jämähtänyt 80-luvulle", "Eipä sieltä ole kuulunut mitään pitkään aikaan", "Menettänyt hyviä suunnittelijoita ja projektijohtajia. Uusi toimitusjohtaja ei näy eikä kuulu".

PHS : "Ylihinnoittelee", "Erittäin huono henki, sisäänpäinkääntynyt", "Paljon väkeä laitettu pihalle ja asiakkaita lähtenyt".

McCann World Group Helsinki : "Vanha ja väsynyt", "Ollut liian kauan hiljaa".

Arviot nousevista ja taantuvista ovat hieman miedompia kuin vuosi sitten. Mielikuva vanhojen ja suurten taantumuksellisuudesta on toistunut monta kertaa, mutta isot eivät noin vain lannistu.

Nousevat toimistot Taantuvat toimistot Parhaiten hintansa väärtit