Brändit

Ville Perttula 15.3. 15:38

Boeingin brändin arvo on tipahtanut 7,5 miljardia dollaria Etiopiassa tapahtuneen lento-onnettomuuden jälkeen

Johan Nilsson
Norwegianin Boeing 737 MAX-8-koneita maassa Tukholman lentokentällä. Kuva on maaliskuun alusta ennen Etiopian-koneturmaa ja lentokieltoa.

Alkuvuodesta Brand Finance arvioi Boeingin brändin arvoksi 32 miljardia dollaria eli noin 28,2 miljardia euroa.

Lentokonevalmistaja Boeing on ollut kohun keskipisteessä sen jälkeen, kun Ethiopian Airlinesin lentokone syöksyi maahan viime viikon sunnuntaina. Kaikki koneessa olleet 157 ihmistä kuolivat onnettomuudessa.

Turmakone oli tyypiltään Boeing 737 MAX-8.

Myös viime vuoden lokakuussa Indonesiassa mereen syöksynyt Lion Airin oli samaa konetyyppiä. MAX-8-koneet on asetettu maailmalla laajasti lentokieltoon.

The Drum uutisoi, että Brand Financen arvion mukaan Boeingin brändin arvo on romahtanut 7,5 miljardia dollaria eli noin 6,6 miljardia euroa Etiopiassa tapahtuneen onnettumuuden jälkeen. Alkuvuodesta Brand Finance arvioi Boeingin brändin arvoksi 32 miljardia dollaria eli noin 28,2 miljardia euroa.

Brand Financen mukaan 737-koneet tuottavat kolmanneksi Boeingin tuloista eli noin 24 miljardia dollaria.