Markkinointi

M&M 15.4.2016 15:25

Boikotti ei purrut Felixiin - Ketsuppigate osoitti, että "suomalaiset eivät ole rasisteja"

Kolme esimerkkiä Orkla Foods Finlandin saamasta palautteesta liittyen Felixin mainokseen ja brändin boikotointisuunnitelmista alkaneeseen keskusteluun sosiaalisessa mediassa.

Felix-brändin ympärillä vellova ketsuppikohu sai sosiaalisessa mediassa yli 2 000 mainintaa.

Suomessa nousi pääsiäisviikolla vilkasta keskustelua Felix-brändille tehdystä tv-mainoksesta, jossa tummaihoinen suomalaisnainen Josephine kertoo kalastusharrastuksestaan ja pohtii suomalaisuutta.

Sosiaalisessa mediassa nousi esiin kovaääninen pieni joukko, joka ilmoitti Twitterissä ryhtyvänsä boikotoimaan Felixin tuotteita mainoksen tähden.

Orkla Foods Finlandia asia ei paljon hätkähdyttänyt, vaan yhtiö twiittasi vastaukseksi "Ei haittaa meitä!".

Kyseinen twiitti ja sitä ympäröimä keskustelu näkyi digitaalisessa uutismediassa kahdeksassa uutisessa ja kommentissa. Orkla Foods Finland kertoo, että näitä uutisia jaettiin 24 600 kertaa eri sosiaalisen median yhteisöissä.

Esimerkiksi Talouselämä julkaisi aiheesta artikkelin, joka nousi sen yhdeksi kaikkien aikojen jaetuimmista uutisista.

Sosiaalisessa mediassa ”ketsuppigate” sai yhteensä 2 144 mainintaa. Luvussa ei ole mukana yksityisten Facebook-tilien mainintoja, sillä Facebook ei luovuta näistä tietoja.

Suurinta näkyvyys sosiaalisen median kanavista oli Twitterissä. Aikavälillä 21. – 26.3.2016 twiittejä kertyi yhteensä 1 408, joista jopa 118 oli peräisin niiltä kolmelta, joiden boikottisuunnitelmiin Orkla Foods Finlandin twiitti oli vastaus.

Yhtiön mukaan näkyvyydestä 37 prosenttia oli myönteistä, neutraalia 58 prosenttia ja sävyltään kielteistä viisi prosenttia.

"Ainakaan boikotti ei purrut"

Yritys perusti Twitter-tilinsä vähän ennen joulua ja kohun myötä se sai muutamassa päivässä liki 700 uutta seuraajaa.

Sivutykkääjien määrä kasvoi myös Felix Suomen Facebookissa suunnilleen saman verran.

”Saamamme myönteisen palautteen määrä on valtavan suuri. Tämä taitaa olla osoitus siitä, että suomalaiset eivät ole rasisteja, vaan sitä ääntä ylläpitää hyvin pieni vähemmistö, joiden näkemyksille annetaan turhan paljon painoarvoa”, sanoo viestintä- ja vastuullisuuspäällikkö Emma Vironmäki tiedotteessa.

Orkla Foods Finlandin työntekijöistä osa otti myös ryhmäkuvan, jossa he pitivät käsissään kirjaimia, joilla muodostettiin lause "Ei haittaa meitä". Kuvaa on jaettu Felix Suomen Facebook-sivulla 269 kertaa ja se on saanut melkein 3 900 peukkua.

"Tällaisista numeroista voi yritysviestinnässä Facebookissa ilman mainosrahaa tai jotakin kisaa vain haaveilla", Vironmäki sanoo.

Yritys seurasi myös some- ja uutisnäkyvyyden vaikutusta myyntiin.

Orkla Foods Finlandin markkinointijohtaja Jarkko Leskinen sanoo, että vaikka myyntiluvut näyttivät positiivisilta kohun ajan, ei pääsiäisviikosta johtuen asiasta voida vetää johtopäätöksiä, sillä pääsiäinen aiheuttaa myyntipiikin.

”Varmaksi voimme todeta vain, että ainakaan boikotti ei purrut”, Leskinen sanoo.

Orkla Foods Finland kuuluu norjalaiseen Orkla-konserniin. Orkla Foods Finland myy ja markkinoi Suomessa Felixin lisäksi useita tuotemerkkejä, kuten Abba, Grandiosa, Kallen, Pastella ja Risifrutti.

Talouselämä ja M&M kuuluvat Alma Talentiin.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö