Vaikuttajamarkkinointi on yleistynyt varsinkin kuluttajabrändien kohdalla, kun markkinoijat tavoittelevat yleisöjä ja tehokkuutta sosiaalisen median vaikuttajien kautta.

Nyt Suomeen on putkahtanut erityisesti b-to-b-vaikuttajamarkkinointiin keskittyvä Bonfire Agency. Toimiston taustalla ovat toimitusjohtaja Laura Pääkkönen, luova johtaja Joonas Villanen ja markkinointijohtaja Maria Sillanpää.

Bonfire Agency on perustettu tammikuussa 2018 ja sen ensimmäinen pilottikampanja jalkautuu ulos tällä viikolla.

"Näemme, että tälle on iso tarve b-to-b-kentällä. Yritykset tekevät jo laajasti sisältömarkkinointia, joten sillä on vaikea erottua. Kasvot ja henkilöt kiinnostavat. Heidän kauttaan viesti menee tehokkaammin perille", Sillanpää kertoo.

Bonfire Agency kokoaa omaa vaikuttajaverkostoaan. Sen lisäksi toimisto tuo vaikuttajia mukaan kampanjoihin tapauskohtaisesti. Tällä hetkellä verkostoon kuuluvat muun muassa johtajuusviestinnän valmentaja Jukka Saksi, Lexperience n perustaja Elina Koivumäki ja professori Alf Rehn.

Sillanpää kuvailee, että Bonfirella on "kovat tavoitteet" kasvun ja kansainvälistymisen suhteen. Hän ei halua avata tarkemmin euromääräisiä tavoitteita. Tällä hetkellä toimisto työllistää perustajansa, mutta työntekijöitä on tarkoitus palkata kevään aikana.

Toimiston ensimmäinen, Kysy maksamisesta -kampanja on toteutettu Maksuturva n kanssa. Kampanjaan kuuluu videosarja, jossa on mukana maksamiseen liittyvien yritysten edustajia ja vaikuttajia. Sillanpään mukaan kampanjassa puhutaan muun muassa Apple Pay sta sekä OP :n ja Nordea n näkymistä. Kampanja näkyy Maksuturvan oman YouTube-kanavan kautta.

Toimiston suunnitelmissa on myös perustaa oma vaikuttajamedia verkkoon kevään aikana.