Viime keväänä toimintansa aloittanut mainostoimisto Bongo Advertising etsii edelleen liiketoimintavastaavaa Suomeen. Perustaja Mary Lee Sjönell toimii toimitusjohtajana ja on toistaiseksi firman ainoa työntekijä.

- Asiat ovat edenneet suunniteltua hitaammin. Lama on iskenyt ihmisiin pahasti, ja on tavallaan ymmärrettävää, että ihmiset miettivät tarkkaan, mitä siirtoja tehdä elämässään, Sjönell pohtii.

Hitaasta lähdöstä huolimatta Sjönell on tyytyväinen siihen, mitä on tapahtunut. Bongolla on noin sata kansainvälistä freelanceriä, josta väkeä palkataan projektikohtaisesti hoitamaan asiakkuuksia. Tällä hetkellä asiakkaita on kolme, mutta Sjönell ei paljasta nimiä.

Sjönell itse vaikuttaa New Yorkissa, Tukholmassa ja Helsingissä, mutta Bongon päämaja on Suomessa.

- Meillä on ollut eri kaupungeissa kolme coffee house -iltaa, joissa bongolaiset tapaavat. Ihmiset voivat esitellä töitään ja projektejaan sekä verkostoitua keskenään. Freelancerit, joilla ei ole työyhteisöä tarvitsevat yhteyksiä muihin ihmisiin.

Seuraavaksi Sjönell järjestää Bongon nimissä ja yhdessä Ruotsin konsulaatin kanssa kolmiosaisen Storytelling-seminaarin New Yorkissa. Suomen ulkoministeriö on sponsoroinut Jani Leinosen esittelemään työtään lokakuun seminaariin.

- Haluan viedä skandinaavista osaamista New Yorkiin. Toivon, että kaupungissa näkyisi enemmän suomalaisia.