Lohjalainen Bonne Juomat Oy aloitti kesäkuussa lähdeveden viennin Hongkongiin. Bonnen lähdevettä on siellä nyt myynnissä hotelleissa ja muutamissa teattereissa, ja sen tarjonta on pian laajenemassa.

”Hongkongin markkina on äärimmäisen kilpailtu, mutta olemme onnistuneet erottumaan. Poikkeuksellisen tuotteen lisäksi Suomen puhdas maine on tärkeä etu”, kertoo Bonne Juomat Oy:n toimitusjohtaja Matti Väänänen.

Bonne aloitti lähdeveden viennin juuri erittäin kilpailtuun Hongkongiin osana laajempaa kokonaisuutta. Metsämarjoista tehtävät tuotteet ovat yhtiölle vahva painopiste, ja ne kiinnostavat Aasiassa.

”Vesi on tullut siinä rinnalla. Näissä maissa on valtavia metropoleja ja paljon väkeä, ja puhdasta vettä on rajallinen varanto”, Väänänen sanoo M&M:lle.

Ympäristötietoisuus kasvaa

Hongkong on Väänäsen mukaan hyvin potentiaalinen markkina, jolla Bonne nyt rakentaa suomalaista brändiä.

”Siellä kasvaa selkeästi ympäristötietoisuus, se on globaali ilmiö. Tuotteemme erottuu muovipullorunsauden maailmasta, ja sillä on oma tarina.”

Väänäsen mukaan Aasiassa Suomen imago puhtaana ja luonnollisena alueena on suomalaisyritykselle hyvä maaperä.

”Brändin rakentaminen vaatii paljon työtä ja markkinointia, mutta siinä ei tarvitse olla yhtään epärehellinen”, hän sanoo.

Bonnen mukaan uusi kartonkipakkaus täyttää herkän lähdeveden säilytyksen kriteerit, eli vesi säilyy siinä täysin juomakelpoisena, eikä siihen tule makuvirheitä.

”Lähdeveden raikkaan ja luonnollisen maun pitää olla sama vielä käyttöajan lopussa, vuoden kuluttua, vaikka pakkausta olisi säilytetty lämpimissä olosuhteissa, toki avaamattomana”, Väänänen sanoo.

Tänä vuonna puolen litran kartonkipakkauksia viedään jälleenmyyntiin Hongkongiin arviolta 300 000 kappaletta.

"Vaikuttaa siltä, että aasialainen ostaja tarttuu jopa suomalaista nopeammin uudenlaiseen kartonkipakkaukseen. Kotimaassa aika näyttää, oppivatko suomalaiset ostamaan lähdevettä muovin sijasta kartonkipakkauksessa”, Väänänen sanoo.

Aqua Finlandia -lähdevettä myydään Suomessa muun muassa Prismoissa ja osassa K-ryhmän kaupoista. Pari kuukautta sitten niin sanottu norppavesi tuli myös Helsinki-Vantaan lentoaseman GoSleep-lepo-osaston tarjontaan.

Veden pakkaaminen muovin sijasta kartonkimateriaaliin on maailmanlaajuisesti varsin uusi asia, mutta ei ainutlaatuinen keksintö. Myös toinen suomalaisyhtiö Kaslink aloitti veden myymisen kartonkipakkauksissa kaksi vuotta sitten.

Pakkauksen norppaa ja tuotetta yhdistää veden puhtaus

Bonnen Aqua Finlandia -lähdevesipakkauksen erottuvin visuaalinen elementti on suomalaisille tuttu kuva saimaannorpasta. Sen piirsi jo vuonna 1974 maineikas graafikko, professori ja Taideteollisen korkeakoulun kunniatohtori Erik Bruun, joka nyt sovitti kuvan lähdevesipakkaukseen.

Aqua Finlandia -lähdevesi on peräisin Salpausselkien harjuihin kuuluvasta Bonne Juomat Oy:n omasta Lähteenlohkon lähteestä Lohjanharjulta, ei siis kovin läheltä Saimaannorpan elinaluetta.

”Sitä toki mietimme, mutta molempien juuret ovat Suomessa ja molempia yhdistää veden puhtaus ja raikkaus, sillä norppa ei voi elää likaisessa vedessä. Se on puhtauden ja raikkauden symboli”, Väänänen sanoo.

Suomessa norppakuva on tuttu, mutta Aasiassa ei.

”Kuva näyttää vesielementin ja herättää kysymyksiä, joihin meillä on hieno vastaus. Tuotteemme ei ole vain vettä jostakin, vaan sillä on suomalainen tarina.”

Väänänen kertoo, että Aqua Finlandia -veden markkinointia aiotaan vahvistaa muun muassa lisäämällä pakkauksiin QR-koodit, joiden kautta älypuhelimella pääsee perehtymään siihen, mistä on kysymys.

”Kyse on erottautumisesta, jonka avulla pystymme viemään suomalaista viestiä”, hän sanoo.

Aasiassa muovittomuudella on isompi merkitys kuin Suomessa

Myös Kiinan vientikanava on avautumassa norppavedelle. Pekingissä sijaitsevan Tsinghuan yliopiston tutkija- ja opiskelijaryhmä saapuu tutustumaan lohjalaiseen lähdeveden tuotantoon elokuussa. Suhteita on luotu Business Finland in vientiasiantuntijoiden avulla.

”Kiinalaisia kiinnostaa lähdeveden tuotanto Salpausselältä, joka on ainutlaatuinen, jääkauden muokkaama luonnon suodatin. Myös kiertotalouden kehitys ja kartongin käyttö veden pakkauksessa ovat erittäin ajankohtaisia asioita heille. Vaikka Kiina on lopettanut muovijätteen vastaanoton ulkomailta, muovin käyttö on merkittävä ongelma, johon haetaan ratkaisuja”, Väänänen kertoo.

Uusiutuvista materiaaleista valmistetussa Aqua Finlandia -veden pakkauksessa on muovikorkki, mutta muovin kokonaismäärä on vain kymmenesosa muovipullon muovimäärästä, eikä alumiinia ole käytetty lainkaan. Koko pakkauksen voi kierrättää kartonkikeräyksessä. Aasiassa tämä on tärkeämpää kuin Suomessa, sillä muovipullojen palautusjärjestelmät ovat monessa maassa lapsenkengissä.

Bonnen tärkeimmät vientimaat ovat toistaiseksi Pohjoismaat, Itämeren rantojen valtiot ja Venäjä. Viennin osuus on tällä hetkellä noin 10 prosenttia yrityksen liikevaihdosta, mutta yhtiö ponnistelee nostaakseen sen lähivuosina 25 prosenttiin.

Bonne Juomat Oy:n päätuotteita ovat lähdeveden ohella erilaiset marjavalmisteet, kuten täysmehut, mehutiivisteet sekä marja-, hedelmä- ja juuressoseet, joita se valmistaa suurkeittiöille ja päivittäisvarakauppoihin. Vuonna 2018 yhtiön liikevaihto oli 7,5 miljoonaa euroa, ja se työllisti 24 henkilöä.