Konservatiivipuolueen puheenjohtaja ja heinäkuussa maan pääministeriksi valittu Boris Johnson aikoo käynnistää maan suurimman mainoskampanjan sitten toisen maailmansodan, uutisoi nimettömiin hallituslähteisiin tietonsa perustava sanomalehti The Telegraph. Asiasta kertoo myös verkkosivusto The Drum.

Massiivinen PR-kampanja pitäisi sisällään kaupunkien mainostaulut, television sekä radion. Pääviestinä olisi Iso-Britannian valoisa tulevaisuus ja kyky toimia ilman Euroopan unionin tukea.

Kampanja maksaisi lähteen mukaan jopa 100 miljoonaa puntaa eli noin 110 miljoonaa euroa. The Telegraphin mukaan kyse olisi maan suurimmasta mainoskampanjasta sitten toisen maailmansodan.

Kampanjan keskeinen tavoite olisi saada EU:n neuvottelijat taipumaan iso-Britannian vaatimusten kannalle, kun maa valmistelee brexitiä eli irtaantumista unionista 31. lokakuuta.

Heti virkaan astuttuaan Johnson lupasi solmivansa "uuden ja paremman" sopimuksen EU:n kanssa Britannian ja EU:n välisestä vapaakaupasta. Hän on kuitenkin samaan hengenvetoon todennut, että Iso-Britannian tulee varautua eroon EU:sta ilman sopimusta (engl. no-deal brexit).

Johnson aloitti brexitin valmistelun heti virkaan astuttuaan. Hänen mukaansa brexitin, sopimuksella tai ilman, tulee näyttäytyä kansalle uhan sijasta uutena alkuna ja mahdollisuutena.

"Lähteminen EU:sta on massiivinen taloudellinen tilaisuus tehdä asioita, joita meidän ole sallittu tekevän vuosikymmeniin", Johnson kommentoi.