Median sirpaloituminen on haastanut lehtien tekijöitä pohtimaan uudelleen, millaisia sisältöjä tuotetaan ja millaista yleisöä niillä tavoitellaan. Kilpailu on kovaa ja varsinkin pienten erikoislehtien on täytynyt löytää uudenlaisia tekemisen muotoja, jotta näymme ja kuulumme. Ja jotta voimme palvella paremmin pitkäaikaisia mediamyynnin kumppaneitamme. Lukijoita unohtamatta.

Liian tiukkaan ahdettu konsepti ei aina hengitä eikä ehdi reagoimaan jatkuviin muutoksiin, joita sosiaalisen median kuluttaminen perinteiselle medialle luo. Niinpä Fitissä olemme uskaltaneet hakea uudenlaisia muotoja tuottaa sisältöjä niin sanotulle Fit-jengille. Sille treenaamisesta ja kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista kiinnostuneelle porukalla, joka lukee lehteämme ja seuraa digikanaviamme.

Meidän lehdentekijöiden vastuulla on tuntea Fit-jengi, kuulla ja keskustella heidän kanssaan aktiivisesti eri kanavissamme. Se, että tunnemme lukijamme, auttaa tuottamaan oikeanlaista sisältöä niin journalistisesti kuin kaupallisiin tarkoituksiin.

Tapahtumamarkkinointi luo tunnejäljen

Fitin lupaus on olla treenilehti ja monikanavainen media, joka auttaa tekemään treenaamiseen ja ravintoon liittyvistä tavoitteista totta. Tältä pohjalta lähdimme miettimään, miten voisimme palvella lukijoitamme paremmin. Sen lisäksi että tarjoamme konseptin mukaista sisältöä monikanavaisesti, haluamme viedä kaiken tämän irl – in real life. Haluamme kohdata lukijat oikeassa elämässä ja näyttää, kuinka hauskaa ja itse asiassa helppoa treenaaminen on.

Lähdimme liikkeelle Fitin porrastreenikiertueella yhdessä vaikuttajakumppanimme, viisinkertainen fitneksen maailmanmestari Else Lautalan kanssa. Halusimme viedä Elsen energiset, ohjatut porrastreenit eri paikkakunnille niin, että lukijoilla olisi helppo osallistua mukaan, joten pääsymaksua ei vaadittu.

Samaa testasimme hieman laajemmassa mittakaavassa tänä syksynä vaikuttajamme, personal trainer Monna Pursiaisen kanssa. Hyvinvointiretriitit ja aikuisten treenileirit ovat nouseva trendi. Juuri nyt ihmiset haluavat satsata hyvinvointiin ja tartuimme tähän toiveeseen. Treeniviikonloppu Hyvinkään Sveitsissä myytiin saman tien loppuun.

Mainostajan näkökulmasta on ollut tärkeää, että olemme miettineet, mikä kohdeyleisöä kiinnostaa tapahtumissamme, oli kyse sitten terveellisistä ravintouutuuksista, hyvinvointiluennoista tai workshop-tyyppisestä ohjelmasta. Näin olemme halunneet varmistaa, että kumppanin viesti menee perille ja että yhteistyöstä hyötyvät kaikki, niin mainostaja kuin Fit, mutta ennen kaikkea ne tärkeimmät eli osallistujat.

Tiedän, että tässä onnistuimme – hymyistä ja iloisesta tunnelmasta ei voi erehtyä. Yhdessä pystyimme luomaan tunnejäljen, joka kosketti ja oli aito.

Kokemuksellinen boutique-natiivimainonta kohtaa kohderyhmänsä

Tällainen kokemuksellinen boutique-natiivimainonta, jossa viesti räätälöidään pienehkölle, tarkkarajaiselle yleisölle, toimii hyvinvointisegmentissä. Treenitapahtumissa pääsee lähelle sellaista asiakasta, joka on jo valmiiksi innostunut ja sitoutunut.

Lukijatapahtumia on toki aina tehty, mutta niillä on ollut hieman huono maine. Ne ovat työläitä ja tapahtuman onnistumiseen voivat vaikuttaa niin monet, järjestäjistä riippumattomat seikat. Uskon kuitenkin, että jatkossakin niiden järjestäminen kannattaa.

Hienoa tässä on ollut, että samalla kun olemme luoneet lukijoillemme lisäarvoa, olemme pystyneet tarjoamaan mediamyynnin asiakkaillemme tarkkaan räätälöityjä paketteja. Perinteisen näkyvyyden lisäksi olemme tuoneet asiakkaan kokemuksellisesti yhteen parhaan kohderyhmänsä, Fitin lukijan, kanssa.

Näin sen teet

  • Tunne yleisösi. Pyydä lukijoilta palautetta ja kysy toiveita. Ole valmis reagoimaan palautteeseen ja opi koko ajan.
  • Tee jatkuvasti taustatyötä. Seuraa tarkasti, mitä mainostajan maailmassa tapahtuu. Tutki trendejä ja mieti, miten ne voisivat näkyä omassa tekemisessäsi.
  • Pura ideoinnissa tiukat rajat toimituksen ja myynnin väliltä. Ole avoin ja hyödy kummankin osaamisesta.
  • Panosta konseptointiin, älä tyydy totuttuun vaan ole ketterä ja mieti uudenlaisia toteutustapoja.

Päivi Ekola on Suomen suurimman naisille suunnatun sporttilehden Fitin päätoimittaja. Hän pyrkii tuntemaan lukijansa kommunikoimalla heidän kanssaan aktiivisesti niin lehden kanavissa kuin oikeassa elämässäkin.

---

Aikakausmedia on aikakausmedioiden yhteistyöfoorumi, jonka jäseninä ovat kaikki merkittävät aikakauslehtikustantajat Suomessa.