Audiodraft in Audiodraftin perustaja ja toimitusjohtaja Teemu Yli-Hollo suosittelee, että yritykset käyttäisivät mahdollisimman paljon omia sävellyksiä, koska niillä rakennetaan brändiä ja tunnistettavuutta. Vähittäiskaupassa ja ravintoloissa voi olla myös ohjeisto siihen, millaista musiikkia soittolistoille laitetaan, jos halutaan käyttää kirjastomusiikkia.

Mutta miten brändin arvoja voi muuttaa ääneksi?

”Määrittelemme strategiaan taktiikat, miten käyttää esimerkiksi duuria ja mollia, mitä instrumentteja musiikissa kuuluu ja missä tempossa liikutaan. Asiakasystävällisyyttä voidaan tuoda musiikissa esille esimerkiksi akustisilla instrumenteilla, ja tuplabasso ja piano tuovat lähestyttävyyttä brändiin”, Yli-Hollo kertoo.

Kun yrityksen kanssa on päätetty, minkä tyyppistä musiikkia brändin yhteyteen halutaan, sopivaa tekijää halutulle tyylilajille etsitään Audiodraftin tietokannasta. Artisti säveltää yritykselle uniikkia räätälöityä musiikkia tai yritykselle rakennetaan kustomoitu soittolista Spotify for Business -palveluun.

Räätälöity musiikki on Yli-Hollon mukaan kustannustehokasta. Tietynlaisen musiikin etsiminen Spotify sta tai muista musiikkikirjastoista voi viedä aikaa, jos soittolistasta halutaan erottuva, tunnistettava sekä jollain lailla brändiin liittyvä ja sitä tukeva.

Norjalainen verkkopankki Monobank aloitti toimintansa vuonna 2015, ja palvelu laajeni Suomeen vuonna 2017. Kulutusluottoihin keskittynyt pankki pyrkii erottautumaan pikavippiyhtiöistä ja niihin liittyvistä mielikuvista. Tämän strategian tukemiseksi se alkoi keväällä miettiä äänimaailmaa.

Yhtiö tilasi Bauer Media ltaäänistrategian ennen ensimmäistä radiokampanjaansa. Monobankin Suomen markkinointijohtajan Marcus Hiiren mukaan yritys keskittyi aluksi visuaaliseen markkinointiin, jossa ääni ei ollut mukana. Radio- ja televisiokampanjoiden äänimaisema ei myöskään ollut yhtenäinen. Nykyisin äänet ja visuaalisuus ovat yhteneväisiä.

”Pikalaina-alalla monet toimijat pyrkivät myymään palvelujaan ärsyttävyyteen asti. Haluamme erottua uskottavalla ilmeellä, ja myös äänibrändiä suunniteltiin tähän suuntaan”, Hiiri kertoo.

Monobankin ääni kuuluu ­etenkin markkinoinnissa televisiossa ja radiossa sekä online-videoissa. Uutta äänistrategiaa se aikoo hyödyntää myöhemmin myös asiakkaiden puhelinpalvelussa.

Hiiren mielestä äänibrändäys on tärkeä asia yrityksille.

”Yrityksen on helppo missata äänen pohtiminen. Kaikissa yhtiöissä on visuaalinen strategia, mutta yleensä äänestä ei puhuta koskaan. Meillä on ollut äänistrategia vasta vähän aikaa, mutta se helpottaa televisio- ja radiomainosten tekemistä. Äänistrategian hyödyt eivät näy heti, mutta uskon, että pitkällä aikavälillä sellainen kannattaa olla”, Hiiri summaa.

Monobankin radiokampanjan jälkimittauksessa brändi suoriutui merkittävästi saman alan toimijoita paremmin, kun mitattiin mainosten herättämää kiinnostusta kokeilla ­yhtiön palveluita, tunteiden herättämistä, persoonallisuutta, helppotajuisuutta sekä yhtiön kotisivuilla vierailemista.

Lauri Domnick pitää lukuja erittäin rohkaisevina, mutta ei suostu kertomaan tarkkoja lukuja. Hän väittää, että tulokset olivat merkittävästi paremmat, kuin tähän asti parhaiten tutkimuksessa pärjänneellä rahoitusalan yrityksellä.

Juttu on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 14/2018.