Markkinointi & ­Mainonta juhlistaa tuoreessa numerossaan laatua. Siitä nimittäin on kyse monellakin tapaa brändeissä, joita suomalaiset arvostavat eniten.

Taloustutkimus ja Markkinointi ­& Mainonta -lehti ovat vuodesta 1997 lähtien tehneet yhdessä Brändien arvostus -tutkimusta. Sen tulokset ovat perinteistä ja arvokasta sisältöä M&M:lle ja mediamme lukijoille.

Taustatiedoksi kerrottakoon, että toimitus jännittää tuloksia vain kuten toimitus voi: Onko listalla suuria muutoksia? Jotain järisyttävää ja mullistavaa?

Tänä vuonna ykkönen vaihtui, mutta ehkä muutoksen odottaminen ei olekaan oikea asenne. Kymmenen kärjessä ovat olleet samat brändit vuodesta toiseen. Suurin osa on suomalaisia klassikoita, ja mukana on jälleen kerran vain yksi ulkomaalainen.

Pieni vaihtuvuus on merkki pitkäjänteisestä työstä, siitä nimenomaisesta brändinrakennuksesta. Samalla se on osoitus suomalaisen markkinoinnin laadusta. Toisaalta kymmenen kärki muistuttaa myös, mitä suomalaiset arvostavat: jo mainittua laatua, kotimaisuutta ja designia ainakin.

Halusimme tänä vuonna hieman laajentaa brändipohdintaa. Pääosassa ovat edelleen tutkimus ja sen tulokset, mutta halusimme antaa puheenvuoron myös brändeille.

Tämän vuoksi kutsuimme ­Kotipizza Group in toimitusjohtajan Tommi Tervasen kirjoittamaan brändistä, vastuullisuudesta ja työnantajamielikuvasta. Tervanen kirjoittaa osuvasti, että brändiä ei rakenneta vain markkinoinnilla.

Perinteisesti Brändien arvostus -numeroon on aina kirjoitettu juttuja listan kärkipäästä. Päätimme tällä kertaa tarkastella myös listan toista päätä. Toimittaja Maarit Alkula kirjoittaa hoiva-alan yrityksistä eli niistä, joilla on eniten töitä brändinrakennuksessa. Hoivayhtiöt olivat nyt ensimmäistä kertaa mukana tutkimuksessa. Käsittelyssä ovat Attendo Hoiva ja Esperi Care. Ne ovat tutkimuksessa sijoilla 611 ja 612.

Ruokakauppa on yksi suurista menestyjistä tutkimuksessa. Kuitenkin ketjuilla on monenlaisia ­alabrändejä, joiden arvostus vaihtelee. Syntyy tilanne, jossa myyvän tuotteen ei ole tarkoituskaan herättää arvostusta. Toimittaja Piritta Palokangas kutsui kaksi graafista suunnittelijaa arvioimaan kolmen suuren ketjun private label -pakkauksia.

Kun brändeistä puhutaan, on paikallaan muistuttaa, että M&M rakentaa myös omaansa. Vihdoin pääsemme sanoista tekoihin. Marmai.fi -verkkosivusto uudistuu maanantaina 2. syyskuuta. Johtoajatuksemme on, että jatkossa verkossa on enemmän sisältöä, vaikka nimi pysyy samana.

Uusi nimi sen sijaan on päätoimittajan paikalla. Syyskuun alusta alkaen Markkinointi & Mainonnan vastaavana päätoimittajana aloittaa Arno Ahosniemi.

Kirjoittaja Jani Niipola on M&M:n uutispäällikkö. Kirjoitus on julkaistu Markkinointi & Mainonta -lehdessä 14/2019.