Pitkään mainostoimistoalalla työskennellyt yhdysvaltalainen Ty Montague huomasi 2000-luvun ensimmäisen vuosikymmenen aikana, että yritysten oli mahdollista kertoa yhtä tarinaa mutta toimiaaivan päinvastaisesti. Tämä turhautti muun muassa Ford ia ja Microsoft ia brändin rakentamisessa auttanutta brändin kehittäjää.

Montaguelle kehittyi näkemys, jonka mukaan menestyvän ja kestävän yrityksen on oltava aito, vastuullinen ja laajennettava ajatteluaan oman toimialansa ulkopuolelle.

Montague perusti vuonna 2010 uuden kasvu- ja innovaatiokiihdyttämön Co:collective n kumppaninsa Rosemarie Ryan in kanssa. Hän halusi auttaa yrityksiä toimimaan kestävällä tavalla maailmassa, jossa viestejä ja ärsykkeitä pomppaa ihmisten silmien eteen jatkuvalla syötöllä.

Tässä vaiheessa syntyi uusi termi kuvaamaan yrityksiä, jotka ovat edelläkävijöitä meneillään olevassa muutosprosessissa. Montague kutsuu tällaisia yrityksiä tarinantekijöiksi (eng. storydoing companies).

1. Sen täytyy asemoida oma tarinansa liiketoiminnan keskiöön.

2. Sillä täytyy olla selkeä missio.

3. Sillä täytyy olla selkeä vihollinen, joka ei ole yrityksen kilpailija.

Esimerkkejä tarinantekijäyrityksistä ovat Montaguen kriteerien mukaan muun muassa Apple, Red Bull, Tesla ja Chipotle.

Tarinantekijän vahvuus on se, että niiden toiminta on läpinäkyvää ja aitoa. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk muun muassa toi joitakin vuosia sitten yrityksen tulevien vuosien liiketoimintastrategian kaikkien nähtäville. Se ei haitannut, kun takana oli varmuus siitä, että valittu strategia on oikea.

"Olen oppinut sen, että aitoudella on suuri merkitys. Hetken aikaa voi huijata kertomalla yhtä tarinaa ja rakentamalla jotain toista tarinaa. Jos niin tekee tänä päivänä, siitä jää kiinni ja se vaikuttaa suoraan liiketoimintaan. Siksi on niin tärkeää olla aito, kun rakennetaan voimakasta ja kestävää brändiä."

Lue Ty Montaguen koko haastattelu 6.10. ilmestyneestä Markkinointi & Mainonta -lehdestä 17/2017.