Markkinointi & Mainonta ja Taloustutkimus ovat tutkineet suomalaisten arvostamia brändejä vuodesta 1997. Tänä poikkeuksellisena vuonna Brändien arvostus -tutkimuksen kärjessä ei juuri poikkeuksia nähty. Se kertoo omaa kieltään brändinrakennuksen pitkäjänteisestä luonteesta.

Taloustutkimus pisti tuttuun tapaan yli 500 tuotetta, yritystä ja palvelua arvostuksen mukaan paremmuusjärjestykseen. Vaihtuvuus kärjessä on hidasta, mutta pitkällä listalla oli tänä vuonna 53 kokonaan uutta brändiä. Taloustutkimuksen insight manager Miika Parpo nosti uusien joukosta esiin sen odotetuimman nousijan: Corona-olut nousi uutena listalle.

Brändien arvostus 2020 -tutkimuksen terävimmässä kärjessä Suomen vanhin yritys Fiskars uusi ykköstilansa. Viime vuoden kakkonen Fazer oli toisella sijalla myös tänä vuonna. Kolmanneksi nousi Yleisradio, joka on tehnyt viime vuosina tasaista nousua kohti suomalaisten arvostamien brändien kärkeä.

Kärkikymmenikössä oli yhteensä kolme Fiskars Groupin brändiä ja peräti kolme tuotteen tai palvelun alkuperästä kertovaa merkkiä.

Lue koko top 200 -lista täältä.

Toimialoittain arvostetuimpien kärjessä olivat tuotteen alkuperästä, tuotantotavasta tai ravitsemuksellisesta laadusta kertovat merkit. Sen jälkeen järjestyksessä tulivat design, tv-yhtiöt, valmisruoat/einekset ja puurohiutaleet/jauhot. Design siis putosi viime vuoden ykköstilaltaan.

Viiden vähiten arvostetun toimialan listalla puolestaan vähiten arvostettuja ovat hoitoala, vedonlyönti/rahapelit, valmispizzat, autot ja siiderit huonoimmasta ylöspäin lueteltuna.

Ensimmäistä kertaa vastaajia pyydettiin tutkimuksessa nimeämään myös vastuullisimpina pitämiään brändejä. Tuloksen viesti on, että markkinointiviestintä kannattaa. Vastuullisimmiksi brändeiksi suomalaiset kokivat Valion, Fazerin, Nesteen, Marimekon ja Keskon.