Lidl ilmoitti hiljattain kipakasti, ettei se kopioi muiden tuotteita. Kahdesta sen lanseeraamasta merkistä on kuitenkin meneillään valitus Patentti- ja rekisterihallituksessa.

Valittajina ovat kaurajuomia markkinoiva Oatly ja brändijätti Valio.

Valio on reklamoinut Lidlin Tukkijätkä-sulatejuustosta. Markkinaoikeus palautti viime vuonna tavaramerkin rekisteröinnin uuteen käsittelyyn.

Tukkijätkän paketti on värimaailmaltaan lähellä Koskenlaskijaa. Sana tukkijätkä on sikäli lähellä sanaa koskenlaskija, että koskenlaskija on perinteisesti tukkijätkä.

Valion mielestä Lidl apinoi sen brändiä ja saa näin taloudellista hyötyä toisen kustannuksella. Markkinaoikeudessa Lidl oli toista mieltä.

Lidl: Koskenlaskija voi olla myös nainen

Lidl järkeili oikeudessa: ”Sanojen tukkijätkä ja koskenlaskija välillä ei ole merkitysyhteyttä tai se on hyvin heikko.”

Väite, että sanoilla ei ole merkitysyhteyttä on kummallinen. Se tarkoittaisi, että sanat ovat merkitykseltään yhtä kaukana toisistaan tukkijätkä ja asteroidi. Heikko yhteys puolestaan tarkoittaisi sitä, että sanat ovat yhtä lähellä kuin ”tukkijätkä” ja ”moottorisaha”. Tämäkään ei vaikuta uskottavalta.

Lidl jatkoi toteamalla: ”Sana koskenlaskija viittaa puolestaan henkilöön, joka laskee koskea jollain välineellä. Nykyään kosken laskemiseksi ymmärrettäisiin tyypillisesti kumiveneen tai kumilautan kanssa nopeasti virtaavassa joessa kulkemista.”

Lidl myös muistutti, että koskenlaskija voi olla nainen. Valion pakkauksessa on kuva miehestä.

Valio toi oikeuteen tutkimuksen, jolla se todisteli, että ilmaisu tukkijätkä liittyy suomalaisten keskuudessa nimenomaisesti "tukkia uittavaan koskea laskevaan mieheen".

Markkinaoikeus uskoi Valiota ja päätti, että Koskenlaskijan pakkauksessa olevassa kuvassa on tukkijätkä. Rekisteröinti palautui näin viranomaisille uudelleen harkittavaksi.

Koskenlaskija on yksi Valion vanhimmista brändeistä

Valio kommentoi tilannetta varovaisesti.

”Meillä on Suomen suurin tavaramerkkisalkku. Käytämme paljon resursseja brändien kehittämiseen, otamme tavaramerkit hyvin tosissaan ja pidämme merkeistä huolta”, sanoo johtaja Elli Siltala. Hän vastaa muun muassa Valion myynnistä Suomessa, brändeistä ja markkinoinnista.

Hänen mukaansa Valio on keskustellut myös suoraan Lidlin kanssa.

”Olemme heidän kanssaan eri mieltä (Tukkijätkän rekisteröinnistä). Siksi nostimme asiasta kanteen. Brändien kopiointi on hyvän liiketavan vastaista.”

Koskenlaskija tuli markkinoille vuonna 1933. Se on Valion vanhimpia brändejä. Lidlin Tukkijätkän rekisteröinti laitettiin vireille 2016.

”Pian Koskenlaskijalle tulee sata vuotta täyteen. Se oli aikoinaan hyvää evästä metsätöissä”, sanoo Siltala.

Lidlin toimitusjohtaja Mikko Forsström vastaa kysymyksiin sähköpostilla.

”Käyttötarkoitukseltaan samoja tuotteita valmistavat useat eri valmistajat. Jotta kuluttaja tunnistaa, mistä on kyse, pakkauksissa on tyypillisesti samoja piirteitä.”

Forsström myös toteaa, että Lidl toimii reilusti ja laillisesti.

”Vuosien saatossa (lähes 20 vuoden aikana) meillä on ollut muutamia yksittäisiä tapauksia, joissa olemme oman tuotemerkin rekisteröintiprosessin tai muun käyttöönoton yhteydessä käyneet toisen valmistajan kanssa keskustelua tuotemerkkien eroista ja yhtäläisyyksistä. Nämä käsitellään aina tapauskohtaisesti ja keskustelut käydään suoraan asianosaisten kanssa.”

Lidlillä ei ole yhtään omaa Suomessa vanhaa brändiä, ja sen valikoimista iso osa on ketjun omia merkkejä.

Keskon Pirkka on selkeästi privat label -brändi eli kaupan oma merkki, kuten S-ryhmän Rainbow tai Kotimaista. Ne eivät yritä näyttää itsenäisiltä brändeiltä, kuten esimerkiksi Lidlin Pohjolan Meijeri.

Kun kävelee Lidlin käytävillä, tulee vastaan useita tuotteita, joilla on selkeä esikuva.

Presidentti-kahvin sijaan Lidlissä on hämmentävästi Pauligin tuotetta muistuttava Marsalkka-kahvi. Juhla Mokan sijaan löytyy Kultamokka ja juustohyllystä Hermanni-juusto, joka tuo mieleen Valion Oltermannin. Hermannin rekisteröintiä yritettiin torpata vuonna 2015 tehdyllä valituksella.

Oattis on nimeltään hämmentävän lähellä Oatlyä. Tavarantoimittajat varovat riitelemästä vähittäiskaupan kanssa.

”Lidlin logon käyttäminen edes muokattuna ei ole ok”

Lidl rekisteröi Oattiksen vuonna 2018. Tuotemerkki on Lidlillä myynnissä, mutta saattaa kadota hyllyistä, jos patentti- ja rekisterihallitus hyväksyy Oatlyn valituksen.

”Koska asia ja keskustelut ovat kesken, emme voi antaa asiasta yksityiskohtaisia kommentteja”, ilmoittaa myyntijohtaja Niina Kahra.

Lidl suutahti itse keväällä, kun graafikko ja bloggaaja Kasper Strömman käytti yhtiön logoa muistuttavaa kiekkoa t-paidoissa, jotka olivat myynnissä. Lidlissä asiaa puitiin Saksaa myöten.

”Lidlin logon käyttäminen edes muokattuna ei ole ok, kun sen avulla myydään tuotetta ja mahdollisesti saadaan taloudellista hyötyä. Yrityksen aineettoman omaisuuden, kuten sen tavaramerkin, suojaaminen on kaikkien yritysten toiminnassa tärkeää”, yhtiö ilmoitti ennen kuin se pyysi anteeksi ylireagointiaan.