Kasvu muodostui yhtiön mukaan pääasiassa Klarna n palveluita käyttävien uusien kauppiaiden määrän kasvusta.

Vuoden 2017 aikana yli 26 000 uutta kauppaa otti Klarnan maksupalvelut käyttöön. Klarnan maksupalveluita käyttää kaikkiaan yli 89 000 kauppaa ympäri maailman.

Viime vuonna Klarnalla maksoi ostoksensa yhtiön mukaan yli 19 miljoonaa uutta asiakasta.

Klarnan maksupalvelut otti käyttöönsä esimerkiksi Suomessa Gigantti-liikkeet omistava Elkjöp Nordics. Aiemmista asiakkaista yhtiön kanssa jatkoivat esimerkiksi verkkokirjakauppa Adlibris, urheilukauppaketju XXL sekä lastentarvikkeiden verkkokauppa Jollyroom.

Viime syyskuussa Klarna lanseerasi uuden brändinsä ja yritysidentiteettinsä. Keskeinen viesti oli maksamisen sulavuus, jota ilmennettiin uudistusta varten toteutetuissa mainosfilmeissä, joissa kuvattiin muun muassa auton konepellille sulavaa jäätelöä.

Klarnan toimitusjohtaja Sebastian Siemiatkowski kertoi brändiuudistuksen yhteydessä yrityksen pyrkivän muuttumaan perinteisestä maksupalveluntarjoajasta vahvemmaksi kuluttajabrändiksi.

Pohjoismaat kasvun veturina

Nopeinta kasvu oli viime vuonna Pohjoismaissa. Klarnan kokonaismyynti kasvoi 45 prosenttia Suomessa, 56 prosenttia Norjassa ja 35 prosenttia Ruotsissa.

Klarnan Pohjoismaiden kaupallinen johtaja Martin Tiveús arvioi kasvun syyksi yhtiön halun kehittää maksupalveluratkaisujaan sekä asiakaskokemusta.

"Vuonna 2017 etenimme voimakkaasti kaikkien alojen kauppiaiden kanssa sekä netissä että kivijalkakaupoissa, mikä tekee Klarnasta tärkeän osan kuluttajien arkea. Jatkamme laajentumista omnichannel-kauppaan tänä vuonna", Tiveús toteaa tiedotteessa.

Brändiuudistuksen ohella Klarna kehitti toimintaansa viime vuoden aikana lanseeraamalla InStore-palvelun, joka mahdollista verkkopalveluista tuttujen maksutapojen käyttämisen kivijalkamyymälöissä.

Palvelun avulla asiakkaat voivat maksaa ostoksensa laskulla tai erissä ilman luottokorttia tai luottohakemusten täyttämistä. Asiakkaan ei tarvitse täyttää lomakkeita tai kertoa myyjälle henkilökohtaisia tietojaan, vaan ostos viimeistellään kassalla älypuhelimella.

Lisäksi Klarna lanseerasi viime vuonna uuden maksuratkaisun, Klarna Payments Now:n, jolla kuluttajat voivat maksaa tilauksia ja toistuvia maksuja. Palvelu lanseerattiin Ruotsissa ensin Viaplay n kanssa, ja se tulee saataville Suomeen ja Norjaan tämän vuoden aikana.