Sähkönmyyntiyhtiö Kotimaan Energia lanseerasi kesällä 2017 asiakasohjelman, jossa yhtiön uskolliset asiakkaat palkitaan ilmaisilla sähköenergiatunneilla.

Yritys palkitsee asiakkaansa antamalla heille yhden tunnin ilmaista sähköenergiaa joka päivä. Kalenterivuoden aikana kerrytetyt sähkötunnit hyvitetään kesäisin kiitokseksi asiakkaille.

Hyvitys toteutetaan heinäkuun sähkölaskun kautta. Viime vuonna Kotimaan Energian asiakkaat tienasivat yhteensä yli 10 miljoonaa ilmaista sähkötuntia.

Keväällä brändiuudistuksen yhteistyössä Vapa Median kanssa toteuttanut Kotimaan Energia määrittelee itsensä palkitsevaksi sähkökumppaniksi, jolla on pilke silmäkulmassa, kertoo yrityksen brändi- ja viestintäpäällikkö Nina Kareinen-Kippo.

”Sähkö ei itsessään todennäköisesti ja toivottavasti ole ihmisten elämässä se kaikkein kiinnostavin asia. Haluamme erottautua paitsi palkitsevana, myös rentona sähkökumppanina”, Kareinen-Kippo kertoo M&M:lle.

Palkitsevan diilin muodostavat Kareinen-Kipon mukaan tutkitusti vahva asiakassuhde, rahanarvioiset edut ja kilpailukykyiset sähködiilit. Uudistuneissa brändisisällöissä Kotimaan Energia korostaa asiakasetuja entistä vahvemmin infografiikalla.

Palkitsevasta kumppanuudesta viestitään myös pilke silmäkulmassa kannustamalla pitkien suhteiden vaalimiseen. Tämä näkyy esimerkiksi viestintäkonseptin liikkuvan kuvan sisältöinä, joissa eri-ikäiset ja eri taustoista tulevat pariskunnat ja ystävät pitävät hauskaa yhdessä Sähköä ilmassa -teemalla.

”Uudistunut brändi näkyy niin verkkosivuilla, asiakasviestinnässä kuin markkinoinnissa ja myynnissä. Entistä yhtenäisempää brändikokemusta on rakennettu myös käyttämällä samaa ääninäyttelijää ja taustamusiikkia niin brändivideoissa, audiospoteissa kuin asiakaspalvelun jonotusnauhatiedotteissa”, Kareinen-Kippo kertoo.

Uusia alustoja ja avauksia

Kotimaan Energian kesäkampanja käynnistyi 10. heinäkuuta ja jatkuu 26.7. saakka. Kampanja pitää sisällään useita video- ja banneriverkostoja, kuten Youtube ja Smartclip. Lisäksi mukana ovat Instagramin ja Facebookin ohella Bauer Median radiokanavat sekä Spotify.

”Kokeilemme Spotify-kampanjaa nyt ensimmäistä kertaa. Brändikampanjan impressioiden eli näyttökertojen arvioitu määrä heinäkuussa on seitsemän miljoonaa. Radio- ja Spotify-mainonta tavoittaa noin miljoona eri kuulijaa. Kampanjan budjetti on noin 60 000 euroa.”

Kotimaan Energia on suhteellisen pieni brändi, jolla ei ole laittaa loppumattomasti rahaa markkinointiin. Siksi yritys haluaa puhutella ihmisiä omanlaisellaan tavalla, johon voi sisältyä joskus yllättäviäkin ratkaisuja.

Tästä osuva esimerkki on viime vuonna toteutettu Tinder-kampanja, jossa yritys loi deittisovellukseen oman, naispuolisen profiilin, jonka kanssa Tinderin käyttäjien oli mahdollista matchata.

”Meidän on tehtävä jotain hieman eri tavalla, jotta meidät huomataan. Olemme saaneet mainonnasta ja viestinnästä positiivista palautetta asiakkailta.”

”Tinderissä kampanja performoi yli Pohjoismaiden bencmark-lukujen, joten meillä on myös hyviä kokemuksia uusien alustojen käytöstä”, Kareinen-Kippo sanoo.

Kotimaan Energia teki tilikaudella 2018 noin 43,4 miljoonan euron liikevaihdon ja nollatuloksen. Yhtiö työllistää 49 henkilöä. Vuoden 2019 tunnusluvut julkaistaan kesän aikana.