Nelonen Media an kuuluva Nelonen-kanava on uudistanut brändinsä ja kanavailmeensä. Lisäksi kanavan logo on uusittu uusittu.

Nelosen markkinointijohtaja Heini Häyrinen kertoo M&M:lle, että kyseessä on kokonaisvaltainen brändiuudistus.

"Olemme tehneet uuden brändistrategian, joka pohjautuu Nelonen Median strategiaan ja tavoitteeseen olla Suomen suurin viihdetalo. Siinä on rima niin korkealla, että Nelosen ulkoasun ja strategian pitää olla ajassa kiinni."

Brändityötä Nelonen on tehnyt mainostoimisto Dynamo & Sonin kanssa. Toimisto vastaa myös eilen alkaneesta Nelosen brändiuudistuksen lanseerauskampanjasta, jonka mainokset ovat näkyneet tällä viikolla Sanoma n medioissa. Nelonen Media on osa Sanomaa.

Markkinointia ja brändiuudistusta on ollut tekemässä myös Nelosen markkinoinnin in-house-tiimi.

Nelosen edellisestä brändiuudistuksesta oli kulunut viisi vuotta.

"Toimintaympäristömme, maailma ja kuluttajien median käyttäminen ovat muuttuneet paljon viidessä vuodessa. Kuluttajat haluavat brändeiltä arvopohjaista tarinaa. Siitä me lähdemme kertomaan katsojille uuden sloganimme avulla."

Nelosen otti käyttöönsä kanavan vanhan sloganin "Viihde on hyväksi". Viiden vuoden ajan kanavan tunnuslauseena on ollut "Katso, mistä puhut".

Häyrisen mukaan uusvanha slogan ilmentää hyvin kanavan arvopohjaista bränditarinaa.

"Sloganissa ja uuden brändin lanseerauskampanjan mainoksissa tulee esiin hyvin se, että suomalaiset ovat hyvin erilaisia monessa eri asiassa kuten mieliopiteissä näkemyksissä ja puoluekannoissa. Silti viihde on asia, joka halutaan jakaa yhdessä muiden kanssa."

"Vaikka slogan on vanha, se on paras kiteytys arvoistamme."

Brändi- ja kanavailmeen takana on hollantilainen designtoimisto Cape Rock. Toimisto suunnitteli graafisen ilmeen kaikki elementit. Nyt Nelosella on uusi logo, josta on olemassa neljä eri värivaihtoehtoa. Myös kanavan kaikki näkyvät grafiikat on uudistettu. Cape Rock on suunnitellut myös Jim-kanavan ilmeen.

"Ilme on uusi ja freesi. Siellä on myös tiettyjä tuttuja ilmentymiä Ruudun ilmeeseen.

"Kun graafista ilmettä katsotaan laajemmin, ilmeessä näkyy valon hehkua: se voi olla parrasvalojen hehkua tai viihdepölyä. Joka tapauksessa ilmeen on tarkoitus hehkua", Häyrinen jatkaa.

Häyrinen kertoo, että Nelonen haluaa näkyä enemmän ihmisten arjessa. Käytännössä tämä voi tarkoittaa erilaisten tempauksien, kuten fanitapaamisten järjestämistä.

Sanoma-konserniin kuuluvan Nelonen Median muut tv-kanavat ovat Nelosen lisäksi ovat Liv, Jim ja Hero.

ffff