Naistenpäivä

Sanna Pekkonen 8.3. 12:05 päivitetty 8.3. 12:15

Brändit tempaisivat naistenpäivänä: Stockmannista tuli Stockwomann, Helsingin Sanomat alkaa mitata naisten määrää lehtijutuissaan

Kokosimme yhteen brändien naistenpäivän tempaukset. Esillä ovat vahvat ja itsenäiset naiset.

Tavarataloketju Stockmann on muuttanut naistenpäivän kunniaksi nimensä Stockwomanniksi.

Stockmannin – tai Stockwomannin – viestinnästä vahvistetaan M&M:lle, että Stockmann-kyltti on vaihdettu Helsingin-tavaratalon pääsisäänkäynnillä Stockwomann-kyltiksi. Muissa tavarataloissa entiset kyltit pysyvät paikallaan, mutta kampanja näkyy muuten myymälöissä ja tavarataloketjun markkinoinnissa. Myös yrityksen Twitter-tilin nimi on vaihtunut Stockwomanniksi.

Kampanjan keulakuvana on näyttelijä Seela Sella.

Stockmannin tavaratalotoimintojen johtaja Maiju Niskanen kertoo, että kampanjalla tavarataloketju haluaa rohkaista asiakkaitaan ravistelemaan omia pukeutumistottumuksiaan ja kokeilemaan uusia tyylejä. Samalla yritys haluaa tukea tasa-arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa.

Seela Sellan lisäksi Stockwomann-kampanjassa ovat mukana ohjaaja Viivi Huuska, valokuvaaja Janita Autio ja stylisti Patisse A Lody.

Kampanja jatkuu kahden kuukauden ajan. Helsingin-tavaratalon ovilla Stockwomann-kyltti pysyy kampanjan ajan.

Samankaltaisen tempun on tehnyt maailmalla McDonald's-pikaruokaketju. The Drumin mukaan McDonald's käänsi logonsa M-kirjaimen naistenpäivän kunniaksi ylösalaisin, jolloin se muuttui W:ksi Women's Dayn mukaisesti. Talouselämän mukaan kampanja ei kuitenkaan näy Suomessa, koska asiasta ei ole tullut ohjeistusta. Nimenvaihdos näkyy yhtiön amerikkalaisilla verkkosivuilla. Kaliforniassa yksi kyltti myös käännettiin fyysisesti.

Myös Stockmann-konserniin kuuluva Lindex huomioi naistenpäivän markkinoinnissaan. Lindex lahjoittaa naistenpäivän myynnistään kymmenen prosenttia HERhealth-hankkeelle, joka pyrkii lisäämään tietoisuutta terveysasioista ja terveydenhuollon saatavuudesta. Lisäksi Lindex lanseeraa torstaina uuden malliston, joka on toteutettu yhteistyössä kahdeksan nuoren pohjoismaisen taiteilijan kanssa. Kerroimme uudesta mallistosta helmikuussa.

***

Helsingin Sanomat ilmoitti pyrkivänsä lisäämään naisten osuutta artikkeleissaan tästä päivästä eteenpäin. Tällä hetkellä lehden artikkeleista esiintyvistä henkilöistä on naisia noin kolmannes.

Helsingin Sanomat alkaa seurata naisten osuutta reaaliaikaisella laskurilla, joka näyttää naisten osuuden lehden juttujen haastateltavista viimeisen 24 tunnin ajalta. Naistenpäivänä aamupäivällä naisten osuus viimeisen vuorokauden aikana julkaistujen juttujen haastateltavista oli 41 prosenttia.

”Suomi on tasa-arvon edelläkävijöitä maailmassa. Myös median on oltava moniääninen. Yksi olennainen osa tasa-arvoa on naisten äänen tasapuolinen kuuluminen yhteiskunnallisessa keskustelussa. On journalistisesti tärkeää, että kuulemme laajasti mahdollisimman monia näkökulmia: eri sukupuolten, eri ikäisten, eri sosiaaliryhmien ja erilaisen etnisten ryhmien”, Helsingin Sanomien vastaava päätoimittaja Kaius Niemi sanoo tiedotteessa.

Helsingin Sanomien laskurin on kehittänyt Prognosis-yritys, joka on tehnyt vastaavan laskurin ruotsalaiselle Dagens Nyheter -lehdelle muutama vuosi sitten.

***

Me Naiset -lehti pyysi viime syksynä naisia kertomaan, miten heidän mielestään naisista pitäisi puhua. Naistenpäivän kunniaksi Me Naiset on julkaissut t-paita- ja kangaskassimalliston, johon on painettu kyselyn saldoa.

”Haluamme ravistella naisiin liitettyjä stereotypioita. Sano se paremmin -kampanjalla haastoimme ajattelemaan, millaisia sanoja meistä naisista saatetaan yhä käyttää tietoisesti tai tiedostamatta. Kampanja oli varsinainen menestys. Hukuimme loistaviin ehdotuksiin, joista lopulta valitsimme viisi parasta”, päätoimittaja Iina Artima-Kyrki kertoo tiedotteessa.

Ehdotuksia kampanjaan lähetti yli tuhat lehden lukijaa.

Mallistoon painatetut lausahdukset ovat "hyvä juuri näin", "lokeroimaton", "ei kenenkään kylkiluu", "naisen paikka on kaikkialla" ja "minä olen tarpeeksi mitä vain".

T-paita- ja kangaskassimalliston on suunnitellut Tiia Vanhatapio. Malliston kuvissa esiintyvät näyttelijä Jenni Kokander, ohjaaja Viivi Huuska, bloggaaja Veera Korhonen, musiikkiartisti Paula Koivuniemi ja malli Maija Mattila. Heidät on kuvannut valokuvaaja Meeri Koutaniemi. MN by Tiia Vanhatapio -mallisto on myynnissä Stockmannilla.

***

Kosmetiikkayritys Lumene lanseerasi naistenpäivänä Light the Way -kampanjan, jonka kasvoina ovat malli Saimi Hoyer, valokuvaaja Meeri Koutaniemi, valokuvaaja Janita Autio, aitajuoksija Nooralotta Neziri ja näyttelijä Pihla Viitala.

Kampanjan tavoitteena onkin yhtiön mukaan kauneuskäsitysten monipuolistumisen esiin tuominen, jolloin tärkeintä on se, miten nainen kokee itsensä, ei ulkonäkö.

Kampanjassa on esillä naisille ehkä tuttuja väitteitä, kuten "naiset eivät osaa pitää puoliaan" ja jääkuningatar", jotka kumotaan kampanjakuvissa.

”Halusimme Light The Way -kampanjalla kannustaa naisia positiivisella tavalla olemaan rohkeasti omia itsejään ja uskaltamaan enemmän. Kutsuimme kampanjaan Saimin, Meerin, Pihlan, Janitan ja Nooralotan, koska he ovat suomalaisten naisten tapaan vahvoja ja itsenäisiä, ja voivat omien valintojensa ja henkilökohtaisten tarinoidensa kautta toimia innostavina esimerkkinä meille kaikille", kertoo Lumenen markkinointi- ja viestintäjohtaja Tiina Bensky.

Lumenen kampanja näkyy digitaalisissa ja sosiaalisen median kanavissa, printtimediassa ja laajana valtakunnallisena ulkomainontakampanjana.

***

Kuukautiskuppeja valmistava Lunette julkisti naistenpäivänä yhteistyön tankotanssin maailmanmestari Oona Kivelän kanssa. Samalla esiin nousevat naisten elämään kuuluvat kuukautiset.

"Haluamme mullistaa tavan, miten kuukautisista puhutaan ja miten niihin suhtaudutaan. Urheilussa kuukautiset ovat valitettavasti yhä tabu, eikä avointa keskustelua juurikaan käydä. Oona on vahva ja inspiroiva nainen. Hän kuvastaa hyvin 'The power within' -ajatteluamme. Yhteistyön avulla haluamme kumota uskomuksia, joita urheiluun kuukautisten aikana liittyy, ja laajentaa positiivisen kuukautisvallankumouksen myös urheilun puolelle", kertoo Lunetten toimitusjohtaja Heli Kurjanen tiedotteessa.

Suomalaisen Lunetten kuukautiskuppeja viedään 65 maahan.

***

Bauer Median Iskelmä-radiokanava tuo naistenpäivän esiin musiikkivalinnoissaan. Iskelmä soittaa tänään vain kotimaisten naisartistien kappaleita aamukuudesta puoleenyöhön.

”Kanavalla tullaan kuulemaan tänään esimerkiksi Katri Helenan ja Paula Koivuniemen ikisuosikkeja sekä rakastetuimpia hittejä muun muassa Suvi Teräsniskalta, Jenni Vartiaiselta, Laura Voutilaiselta ja Anna Erikssonilta. Tällä Iskelmän tempauksella haluamme myös toivottaa hyvää naistenpäivää kaikille naisille”, Iskelmän toimituspäällikkö Sanna Wänskä kertoo tiedotteessa.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö