Tanskassa pääkonttoriaan pitävä kansainvälinen meijerikonserni Arla Foods kertoo ylittäneensä vuonna 2019 brändituotteidensa maailmanlaajuisen myynnin odotukset.

Konsernin liikevaihto kasvoi viime vuonna 10,5 miljardiin euroon edellisen vuoden 10,4 miljardista eurosta. Kasvu johtui pääasiassa maailmanlaajuisista brändituotteista, joiden myynti kasvoi 5,1 prosenttia vuonna 2019 pääasiassa Arla-brändin ansiosta. Edellisenä vuonna 2018 Arla-brändin myynti oli kasvanut 3,1 prosenttia.

Arla-brändin maailmanlaajuinen liikevaihto kasvoi viime vuonna 3 033 miljoonaan euroon. Yhtiön mukaan kasvu johtuu useista onnistuneista lanseerauksista Lactofree- ja luomutuotevalikoimissa, markkinoille tuoduista uusista fleksausvaihtoehdoista eli lihan vähentämistä ruokavaliossa auttavista tuotteista sekä Skyrin suosion nopeasta kasvusta keskeisillä Euroopan markkinoilla.

Voibrändi Lurpakin menestyksessä näkyi voin suosion uusi nousu sekä ruoanlaitossa että arkikulutuksessa. Lurpak-brändin liikevaihto kasvoi 589 miljoonaan euroon edellisen vuoden 561 miljoonasta eurosta.

Puck, Arlan johtava brändi Lähi-idässä ja Pohjois-Afrikassa, kasvatti liikevaihtonsa 363 miljoonaan euroon 352 miljoonasta eurosta. Kasvun kärjessä oli brändin sulate- ja tuorejuuston myynti.

Castello-brändin erikoisjuustojen liikevaihto pysyi entisellään 179 miljoonassa eurossa.

Maitopohjaisten juomatuotemerkkien liikevaihto kasvoi 20 miljoonalla eurolla 207 miljoonaan euroon, mikä johtui pääasiassa Euroopan, Lähi-idän ja Afrikan Starbucks-myynnistä.

”Arla Foodsin maailmanlaajuiset brändit ovat edelleen liiketoimintamme ytimessä, ja vahvistimme selkeästi kuluttajien luottamusta niihin vuonna 2019. Tuotimme laajan valikoiman suosittuja maitotuotteita, jotka hyötyivät terveellisten ja kestävien ruokavalintojen kasvavasta kysynnästä. Tämä auttoi meitä ylittämään kasvuodotukset brändituotteissa”, sanoo Arla Foodsin talousjohtaja Natalie Knight tiedotteessa.

Good Growth 2020 -strategian tuloksia kaupallisilla alueilla

Samanaikaisesti brändituotteidensa maailmanlaajuisen myynnin kasvun kanssa Arla Foods kertoo muuttaneensa liiketoimintaansa ja luoneensa odotukset ylittäviä kustannussäästöjä Calcium-nimisellä muutos- ja tehokkuusohjelmallaan.

”Jatkoimme yrityksen positiivisen kehityksen rakentamista koko vuoden 2019 ajan, ja Arla Foods on nyt vahvempi yritys kuin vuosi sitten. Olemme vahvistaneet kilpailukykyämme, saavuttaneet taloudelliset tavoitteemme ja jatkaneet yhtiön muutosta Calcium-ohjelmalla”, sanoo Arla Foodsin pääjohtaja Peder Tuborgh tiedotteessa.

Arlan Euroopan segmentin osuus liiketoiminnasta on hieman yli 60 prosenttia. Ydinbrändituotteiden volyymi kasvoi 2,9 prosenttia, ja kasvua näkyi kaikilla markkinoilla, erityisesti Isossa-Britanniassa, jossa brändituotteiden volyymikasvu oli 8,8 prosenttia. Euroopan kokonaistulot laskivat kuitenkin 156 miljoonalla eurolla 6 351 miljoonaan euroon, mikä johtui yhtiön mukaan suurelta osin valuuttakursseista ja luopumisesta kauppojen omien merkkien tietyistä kannattamattomista tuotesopimuksista.

Arlan kansainvälisen segmentin osuus liiketoiminnasta on 17 prosenttia. Kansainvälinen segmentti tuotti brändituotteiden volyymiliikevaihtoon 10,3 prosentin kasvun, ja kasvua oli kaikilla alueilla paitsi Pohjois-Amerikassa. Liikevaihto kasvoi 226 miljoonaa euroa 1 802 miljoonaan euroon, mikä on suurin kasvu kolmen viime vuoden aikana.

Arla Foodsin sataprosenttisesti omistama tytäryhtiö Arla Foods Ingredients (AFI) kasvatti liikevaihtoaan 58 miljoonalla eurolla 710 miljoonaan euroon, mikä johtui lisäarvoa tuottavien tuotteiden myynnin lisääntymisestä lastentuotteissa, elintarvikkeissa ja terveys & suorituskyky -segmentissä sekä hintojen noususta. Koko vuoden kasvuun vaikutti myös se, että Arla Foods Ingredients S.A. Argentinasta hankittiin jäljellä ollut 50 prosentin osuus vuonna 2018.

Suunnitelmissa lisää kasvua ja kestävään kehitykseen sitoutumista

Vuodesta 2020 Arla odottaa jälleen suurta investointivuotta. Arla Foods aikoo sijoittaa ennätykselliset 619 miljoonaa euroa suuriin hankkeisiin, joilla laajennetaan kapasiteettia kasvualoilla, kuten kansainvälisillä maitojauhemarkkinoilla.

Vuonna 2020 Arla Foods aikoo jatkaa viime vuoden kehitystä vahvistamalla kilpailukykyään entisestään keskittymällä brändituotteiden kasvuun ja Calcium-nimiseen muutos- ja tehokkuusohjelmaansa sekä kohdistamalla entistä enemmän voimavaroja kestävään kehitykseen koko arvoketjussa.

Vuoden 2020 lopussa päättyy myös Arlan Good Growth 2020 -strategiajakso. Arla Foods arvioi saavuttavansa jakson aikana kaikki pitkän aikavälin taloudelliset tavoitteensa.

”Nyt kun Good Growth 2020 -strategian loppumetrit ovat käsillä, voimme todeta, että strategiamme on ollut erinomainen ohjenuora. Sen avulla olemme kasvattaneet toimintaamme maailmanlaajuisesti ja brändituotteiden saralla. Tulevaisuudessa jatkamme näiden vahvuuksien hyödyntämistä, lisäämme innovaatiovalmiuksiamme ja vahvistamme sitoutumistamme kestävään kehitykseen”, sanoo pääjohtaja Peder Tuborgh.

Arla Foods -konsernin vuoden 2020 liikevaihdon odotetaan olevan 10,4–10,8 miljardia euroa, ja nettovoiton osuuden arvioidaan olevan siitä 2,8–3,2 prosenttia.