Yrittäminen

Aleksi Ylä-Anttila 20.3. 11:21

Brändiuudistus ajoi kiinteistövälittäjän yrityssaneeraukseen – raskas prosessi saatiin päätökseen: "Piti ottaa lusikka kauniiseen käteen"

Iso brändiuudistus ajoi kiinteistönvälitysketju Kahdeksannen päivän yrityssaneeraukseen. Raskas prosessi on nyt päättynyt ja tunnelin päässä kajastaa valoa.

Yhtiö irtaantui alkuvuonna 2016 Huom! -ketjusta ja toteutti toimialan isoimman brändimuutoksen 2000-luvulla lanseeraamalla uuden Kahdeksas päivä -liikemerkin.

Järjestelyn tavoitteena oli saattaa yhtiön toiminta oman liikemerkin alaisuuteen ja siten säästää franchising-kustannukset, joita maksettiin lähes 10 prosenttia liikevaihdosta sekä laajentaa kiinteistönvälitystoimintaa muihin asuntokaupan ja asumisen oheispalveluihin.

Asiat eivät kuitenkaan edenneet kuitenkaan mennyt suunnitelmien mukaisesti. Osa välittäjistä ei halunnut siirtyä uuteen liikemerkkiin, vaan he jäivät mieluummin töihin vanhaan yritykseen. Kahdeksas Päivä menetti brändimuutoksen yhteydessä 40 prosenttia välittäjistään.

Toimitusjohtaja Jussi Karppinen kertoo M&M:lle, että yhtiö investoi uuden brändin lanseeraukseen yhteensä noin puoli miljoonaa euroa vuoden sisällä. Odotukset olivat suuret, mutta vaihdos sujui huomattavasti odotetta raskaammin.

"Kävi vähän ohraisesti. Lähdimme liikkeelle luottavaisella asenteella, mutta kaikki ei mennytkään kuin elokuvissa. Lähdimme muuttamaan asioita, jotka periaatteessa olivat jo hyvin, emmekä pystyneet sitouttamaan porukkaa siihen. Kun samaan aikaan tekee puolen miljoonan investoinnin ja 40 prosenttia henkilöstöstä ja myyntiliikevaihdosta lähtee, se on huono yhtälö", Karppinen sanoo.

Vaikka toimintaa sopeutettiin kahden vuoden ajan, osoittautui romahduksesta syntynyt velkataakka lopulta liian raskaaksi. Yhtiö päätti hakeutua yrityssaneeraukseen viime vuoden toukokuussa, järjestelläkseen kertyneet velat ja toimintansa uudelleen.

Prosessi on Karppisen mukaan ollut raskas. Yhtiö on joutunut tekemään isot kululeikkaukset ja sopeuttamaan yhtiön kiinteitä kuluja melkein 1,4 miljoonan euron edestä. Yleishallinnon henkilöstöään yhtiö karsi noin 60 prosenttia. Yhteensä kymmenen työntekijää joutui lähtemään.

"Olemme joutuneet käymään vaikeita keskusteluja ja tekemään vaikeita päätöksiä", kiteyttää Karppinen.

Raskas prosessi vei noin vuoden, mutta nyt on päästy maaliin. Yhtiö saavutti velkojiensa kanssa yhteisymmärryksen ja onnistuneen saneerauksen ansiosta Kahdeksas päivä Oy jatkaa toimintaansa ja onnistui säilyttämään lähes 100 työpaikkaa.
 

Pois perinteisestä toimintamallista

Onnistuakseen toiminnan uudistamisessa yhtiö vei läpi kulttuurin muutoksen, jossa koko henkilöstö otettiin mukaan toiminnan kehittämiseen sekä päätöksentekoon.

Yrityssaneerauksen aikana yhtiö kiinnitti erityistä huomiota toimitiloihin sekä yhtiön toimintakulttuuriin.

"Brändiuudistuksesta oppineena otimme henkilöstön mukaan heti alusta, kun yrityssaneerausta lähdettiin tekemään", sanoo Karppinen.

Karppisen mukaan yritys toimi ennen samalla toimintamallilla kuin suurin osa kiinteistönvälittäjistä toimii.

Laaja toimipisteverkosto, johon sisältyy suuri määrä toimipisteitä määräaikaisella vuokrasopimuksella, on Karppisen mukaan valtava kustannus ja kiinteä kulu yritykselle, mutta siitä ei ole kiinteistövälittäjän asunnon myyjälle eikä ostajalle asiakkaalle enää juuri hyötyä, koska lähes kaikki asiakkaat ovat verkossa.

"Mietimme yhdessä henkilöstön kanssa, mihin me oikeastaan enää tarvitsemme toimitiloja. Päädyimme siihen, että emme enää tarvitse tällaista toimitilaverkostoa. Siirryimme kolmesta isosta toimipisteestä yhteen. Tämä muutos vaati sitä, että myös välittäjät muuttivat ajatteluaan. Mietimme yhdessä, miten voimme esimerkiksi kehittää etätöiden mahdollisuutta", Karppinen kertoo.

Kiinteistönvälityksen digitalisaatio on kiihtynyt viime vuosina ja juuri toimipisteverkoston merkitys varsinaisen palvelun kannalta on Karppisen mukaan käytännössä hävinnyt.

"Tällä hetkellä yhtiömme käyttää some-mainontaan kuukaudessa enemmän rahaa kuin toimitilavuokriin. Vuosi sitten suhde oli toisin päin", hän havainnollistaa.

Yrityksen tuorein tilinpäätös on vuodelta 2017. Se kuvaa Karppisen mukaan lähtötilannetta, jossa vaihdos oli juuri alkanut ja rahaa oli alkanut palaa. Liikevaihto tilikaudella 2017 oli 10,5 miljoonaa euroa ja tulos 1,2 miljoonaa euroa pakkasen puolella.

Kahdeksannen päivän viime vuoden tilinpäätös ei ole vielä valmis, mutta se tulee olemaan Karppisen mukaan ”rumannäköinen” ja sisältää kovat tappiot.

"Tämä oli enemmän välitilinpäätös. Piti ottaa lusikka kauniiseen käteen. Nyt lähdetään rakentamaan hommaa uudestaan ja laitetaan seuraavien vuosien aikana tase kuntoon."

Kahdeksannen päivän liikevaihto tänä vuonna asettunee kuuden tai seitsemän miljoonan euron tuntumaan.

"Tulos tulee olemaan plussan puolella, mutta viime vuoden tappioita emme pääse paikkaamaan", toteaa Karppinen.

Markkinatilanne pääkaupunkiseudulla näyttää Karppisen mukaan suurin piirtein samalta kuin vuosi sitten. Tammikuu näytti hyvältä, mutta helmikuu vastaavasti hieman heikommalta.

"Kun mietitään meidän kumulatiivista kaupankäyntiämme, olemme varmaan aika lailla viime vuoden lukemissa. Toki vuosi on vasta alussa."

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö