Kasvu Britannian mainosmarkkinalla hidastui vuoden ensimmäisellä neljänneksellä, uutisoi Marketing Week.

Mainospanostukset kasvoivat vuoden kolmen ensimmäisen kuukauden aikana 4,2 prosenttia verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon ollen kuusi miljardia puntaa eli noin 6,55 miljardia euroa Yhdistyneen kuningaskunnan mainostajien etujärjestön Advertising Associationin (AA) julkaiseman osavuosiraportin mukaan.

Kasvu oli kuitenkin puoli prosenttiyksikköä ennustettua vähäisempää ja maltillisempaa kuin vuosi sitten. Viime vuonna mainospanostukset Iso-Britanniassa kasvoivat ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 5,9 prosenttia vertailujaksoon nähden.

AA:n raportti ennakoi mainospanostusten Britanniassa kasvavan kuluvana vuonna 4,6 prosenttia 24,6 miljardiin puntaan eli noin 26,9 miljardiin euroon. Viime vuonna mainospanostukset kasvoivat Britanniassa 6,2 prosenttia edellisvuoteen verrattuna.

Advertising Associationin mukaan hiipuvat kasvuluvut kertovat Iso-Britannian lähestyvän EU-eron eli brexitin maan taloudelle synnyttämästä epävarmuudesta. Maa valmistelee irtaantumista Euroopan unionista 31. lokakuuta.

Tuore pääministeri, konservatiivipuolueen puheenjohtaja Boris Johnson on nyt paljon vartijana.

Johnson on virkaan astuttuaan luvannut solmia "uuden ja paremman" sopimuksen EU:n kanssa Britannian ja EU:n välisestä vapaakaupasta. Hän on kuitenkin samaan hengenvetoon todennut, että Iso-Britannian tulee varautua eroon EU:sta ilman sopimusta (engl. no-deal brexit).

"Toivomme, että uusi hallitus onnistuu löytämään liiketoimintaystävällisen lopputuloksen määrittäessään tulevan suhteemme EU:hun. Tämä takaisi Yhdistyneen kuningaskunnan kotimaisen mainosmarkkinan vakauden ja mainosvientimme jatkuvan kasvun", kommentoi Advertising Associationin johtaja Stephen Woodward.