Politiikka

Laura Kukkonen 11.12.2018 09:45

Brittihallitus pönkitti brexit-sopimusta Facebook-mainonnalla

JULIEN WARNAND / EPA
Theresa Mayn brexit-sopimus on ollut voimakkaassa vastatuulessa.

Ison-Britannian hallitus on käynyt kansalaisten kukkarolla saadakseen tukea brexit-sopimukselle.

Ison-Britannian EU-eron ehdot ovat herättäneet eripuraa ja hämmennystä niin poliitikoissa kuin kansalaisissa.

Hallitus toivoisi julkisen mielipiteen kääntyvän Theresa Mayn linjaaman brexit-sopimuksen taakse, mutta suosio ei tule helposti.

Brittilehti Guardian kertookin, että hallitus käytti viime viikolla miltei 100 000 puntaa Facebook-mainosten ostamiseen. Mainosten tavoitteena on tukea sopimusta ja kasvattaa sen suosiota.

Mainonnan teho ei kuitenkaan päässyt todelliseen testiinsä, koska May päätti lykätä parlamentin äänestystä brexit-sopimuksesta. Taustalla oli arvio siitä, että sopimus kaatuisi äänestyksessä melko varmasti.

Facebook-mainonnassa käytettiin asiasanaa #BackTheBrexitDeal, eli tue brexit-sopimusta. Mainosten kautta saattoi päästä materiaaleihin, jotka antavat lisätietoja brexit-sopimuksen sisällöstä.

Guardianin mukaan kyseiset mainokset keräsivät ainakin viisi miljoonaa katselukertaa viime viikolla. Mukana oli myös räätälöityjä videoita skotlantilaisille, walesilaisille ja pohjoisirlantilaisille Facebook-käyttäjille.

Valtion 97 000 punnan mainossumman lisäksi Mayn konservatiivipuolue käytti 40 000 puntaa omaa rahoitustaan ostaakseen Facebook-mainontaa sopimuksen tueksi.

Guardian keräsi tiedot brittihallituksen Facebook-mainonnasta palvelun tuoreen, mainonnan läpinäkyvyyteen liittyvän työkalun kautta. Facebook lanseerasi sen viime kuussa Isossa-Britanniassa.