Markkinointi

Ville Perttula 10.6. 16:27 päivitetty 11.6. 09:20

Brittitutkimus osoittaa: Lidl, McDonald's ja Asda kohdensivat pikaruokamainoksia lapsille Youtubessa

Colourbox

Isossa-Britanniassa korkeita suola-, sokeri- tai rasvapitoisuuksia sisältävien tuotteiden mainontaa ei saa kohdentaa alle 16-vuotiaille.

Pikaruokaa myyvät yhtiöt kuten esimerkiksi Lidl, McDonald's, Asda ja Mark & Spencer ovat kohdentaneet mainoksia alaikäisille Britanniassa.

Isossa-Britanniassa korkeita suola-, sokeri- tai rasvapitoisuuksia sisältävien tuotteiden mainontaa ei saa kohdentaa alle 16-vuotiaille.

Markkinointia valvovan brittiviranomaisen Advertising Standards Associationin (ASA) tutkimuksessa selvisi, että yhtiöiden pikaruokamainoksia on esitetty lapsille tarkoitetun videosisällön yhteydessä Youtubessa.

Asiasta uutisoineen Marketing Weekin mukaan ASA:n tutki videomainontaa Avatar-teknologialla, mikä simuloi lapsen verkkoprofiilia. Tutkimuksen kautta ASA näki suoraan, millaisia mainoksia alaikäisille näytetään.

Kaksi viikko kestäneen tutkimuksen aikana järjestö tutki kaikkiaan 210 verkkosivun ja 87 Youtube-kanavan mainoksia.

Kaikkiaan 2,3 prosenttia yli 41 000 alaikäisille suunnatusta mainoksista liittyi tuotteisiin, jotka sisältävät paljon suolaa, sokeria tai rasvaa. Tutkimuksesta selvisi, että suurin osa verkkosivustoista noudatti säädöksiä, ja ongelma oli enemmänkin Youtuben puolella.

Tutkimuksen mukaan kaikkiaan kahdeksan brändiä mukaan lukien Kellogg’s, KFC ja KP Snacks rikkoivat säädöksiä Youtubessa. ASA:n haaviin jäi kaiken kaikkiaan 490 mainosta, joka rikkoivat Britannian markkinointiasetuksia. Marketing Week kertoo, että mikään ei osoita, että yhtiöt kohdentaisivat mainoksia aktiivisesti alle 16-vuotiaille.

Isossa-Britanniassa on huolestuttu lasten ja nuorten terveydestä. Maassa ei ole saanut enää pariin vuoteen käyttää sarjakuvahahmoja ja julkisuudenhenkilöitä käyttäminen pikaruokamainoksissa pakkauksia lukuun ottamatta.

11.6.2019 klo 9:20 Otsikkoa muokattu.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö