Mainonta

Laura Kukkonen 14.12.2018 12:02

Brittivalvoja kieltää mainokset, joissa nainen kuuraa ja mies lorvii

Colourbox
Vanhanaikaiset ja jäykät sukupuoliroolit voivat aiheuttaa todellista haittaa.

Taustalla on selvitys, jonka mukaan kulahtaneet ja jäykät sukupuoliroolit aiheuttavat oikeasti harmia yhteiskunnassa.

Ison-Britannian mainontaa valvova Advertising Standards Authority (ASA) on linjannut, että ensi kesästä lähtien mainoksissa ei saa esittää haitallisia tai loukkaavia sukupuolirooleja.

Esimerkkinä tällaisesta voisi olla vaikka tilanne, jossa nainen siivoaa ja kuuraa kotia samalla kun mies vetelehtii sohvalla ja katsoo urheilua. Yleinen mainonnan stereotypia on myös se, että miehet esitetään onnettoman huonoina lastenhoitajina tai naiset avuttomina autojen kanssa sählääjinä.

Myös Suomessa on iät ja ajat osattu hyödyntää jäykkiä sukupuolirooleja mainoksissa. Yle Historia veti naftaliinista tämän teoksen vuodelta 1928:

ASA:n linjauksen taustalla on valvojan viime kesänä aloittama selvitys, josta kävi ilmi, että jäykkien ja elähtäneiden sukupuoliroolien esittäminen mainonnassa aiheuttaa todellista haittaa.

Uudet säännöt eivät estä hyödyntämästä stereotypioita. Mainoksissa voi siis edelleen olla naisia siivoamassa tai miehiä nikkaroimassa. Tarkoituksena on nimenomaan tarttua kiistanalaisiin kuvastoihin, joiden katsotaan synnyttävän laajaa harmia.

Linjauksen mukaan sellaiset mainokset eivät ole sopivia, jotka korostavat poikien ja tyttöjen eroja. Tällainen mainos voi esimerkiksi kuvata poikia neroina ja tyttöjä vaikkapa keijukaisina.

Sääntömuutoksista kertoo The Drum, joka antaa useita esimerkkejä tilanteista, joissa mainonta olisi linjausten vastainen. Mainos voi esimerkiksi rikkoa sääntöjä, jos siinä mies tai nainen ei kykene johonkin tehtävään sukupuolensa vuoksi.

Mainonnassa voi edelleen näyttää kauniita, menestyneitä ja hyväkroppaisia ihmisiä. Stereotypioita saa myös hyödyntää, jos mainos haastaa niitä. Tästä esimerkkinä on Alwaysin Like a Girl -kampanja.

Kumppaniblogit

Kaupallinen yhteistyö

Yhteiskunta

23.08.2019 14:59

Kuntaliitto valitsi Milttonin

Suomen Kuntaliitto ry on valinnut Milttonin viestintä- ja markkinointipalvelujensa strategiseksi ja operatiiviseksi kumppaniksi.